Sveriges Annonsörer lanserar ny tjänst – effektrådgivning

67 miljarder kronor investeras i reklam och marknadskommunikation varje år. Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av denna summa, men samtidigt anger 30 procent av medlemsföretagen att de inte följer upp sina investeringar. För att ändra på detta lanserar nu Sveriges Annonsörer en ny rådgivningstjänst som dels hjälper sina medlemsföretag att skapa bättre byråsamarbeten, dels tar fram en genomtänkt metodik för att mäta och följa upp resultaten.

Sveriges Annonsörers nya effektrådgivare, Max Apéria och Mats Rönne. Foto: Bugge Woldner ©Sveriges Annonsörer.

Tjänsten som nu lanseras är kostnadsfri för medlemsföretag i Sveriges Annonsörer, och rådgivarna är Sveriges Annonsörers två experter på området, Max Apéria och Mats Rönne. Rådgivningen syftar till att annonsören får lära sig grunderna i hur man utvecklar ett givande byråsamarbete och hur man målsätter och följer upp sina marknadsaktiviteter, samt hur byråsamarbete och uppföljning hänger ihop.

− Den som jobbar med kommunikationskonsulter måste ha en ständig dialog om hur man ska utvärdera de jobb man gör tillsammans. På så vis kan de bygga en kunskapstrappa som gör att kommunikationen blir ännu bättre, steg för steg, säger Max Apéria, expert inom byråsamarbeten.

Under rådgivningsmötena är annonsören i fokus och man ser över situationen och identifierar förbättringsområden. Man får även konkreta råd om hur man kan göra för att förbättra sina möjligheter till att skapa en effektivare marknadskommunikation.

− Allt för mycket sker ad hoc idag – en annonsmätning från en medieleverantör här, en kundenkät där, en fokusgrupp ibland – i stället för att skapa en egen strategi. Man bör istället fråga sig vilka nyckeltal som är viktiga för vår affär och hur vi följer upp dem, hävdar Mats Rönne, expert inom mål och mätning inom marknadskommunikation.

Om Max och Mats
Max Apéria arbetar med byråvalsfrågor hos Sveriges Annonsörer sedan åtta år tillbaka. Bland uppdragsgivarna finns bland annat IKEA, SPP, Polarbröd, Kommunal, Johnson & Johnson, Volkswagen och Trygg-Hansa.

Mats Rönne jobbar idag som marknadsförings- och försäljningsdirektör på Penetrace. Mats har under drygt 25 år arbetat i olika ledande befattningar på kundsidan, bland annat som marknadschef på affärsbolaget inom Bonnier, global varumärkeschef på Ericsson och på Electrolux, samt marknadschef för bostadssidan inom Skanska. Mats har även varit styrelseordförande för Sveriges Annonsörer och suttit i 100-wattsjuryn ett flertal gånger.

Mer information om Sveriges Annonsörers rådgivningstjänster: www.annons.se/effekt

Kontaktpersoner vid Sveriges Annonsörer
Max Apéria, 070-796 07 74, max.aperia@annons.se
Mats Rönne, 070-590 50 50, mats@penetrace.com