Sveriges Annonsörer och programmatic-bolaget Match2One i samarbete för smartare online-annonsering

Nu blir fler annonser smartare. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer inleder samarbete med startup-bolaget Match2One. Tillsammans erbjuder man en självservice programmatisk plattform för annonsörer. Plattformen bygger på AI och maskininlärning, vilket gör det lätt och säkert för annonsörer att handla annonser online.

Full transparens. Maximal effekt. Enkelt. Nu lanserar intresseorganisationen Sveriges Annonsörer programmatisk handel för annonsörer. Syftet är att demokratisera den digitala annonshandeln, föra in mer transparens i branschen och i förlängningen bygga en bättre online-upplevelse för både konsumenter och annonsörer.

– Vi har utvärderat flera leverantörer under två års tid, med fokus på prestanda, användarvänlighet och transparens. Med Match2One känner vi att vi har träffat helt rätt. Verktyget är enkelt att använda, man får en fullt transparent rapportering utan dolda avgifter och de har också bevisat starka resultat på svenska marknaden, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer.

Programmatisk handel (automatiserad handel av digitala annonser) växer kraftigt, samtidigt som annonsörers krav på transparens, säkerhet och insyn i hur deras mediebudget spenderas ökar. Som del av den globala trenden visar en brittisk studie från Infectious Media att 86 procent av annonsörerna planerar att ta delar av deras programmatiska köp in-house under 2018*. Programmatisk handel har blivit mer effektivt och lätt att hantera, vilket leder till att allt fler väljer att använda självservice-verktyg för maximal kontroll och ökad lönsamhet.

– Vår vision är att demokratisera automatiserad handel av digitala annonsutrymmen. Plattformen bygger på AI och maskininlärning, vilket skapar höga resultat och gör det lätt för annonsörer att komma igång och använda verktyget. Programmatisk annonsering är mer än bara ett effektivt sätt att köpa annonser på, det är också ett verktyg för att samla viktiga insikter och data om användare. Det råder en kunskapsbrist inom programmatisk annonsering och talangpoolen är väldigt begränsad i Sverige. Tillsammans med Sveriges Annonsörer vill vi stärka svenska bolag genom att erbjuda full kontroll över deras annonsbudget och data, säger Match2Ones medgrundare och vd Mikael Kreuger.

Självservice-verktygets egna AI (Artificiell Intelligens) analyserar konsumenters köpbeteenden. AI-beräkningar visar sedan annonser för personer som passar dessa köp-profiler för att driva lönsamma kampanjer. Match2One har även verktyg som motverkar annonsbedrägerier, och säkerställer att annonser inte syns bredvid stötande innehåll. Vidare har Match2One en smart lösning för optimal retargeting med frekvens-tak, och som gör att om du köpt en produkt exponeras du inte för reklam för just den produkten efteråt.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, Pressansvarig, tero@annons.se, 0736-53 71 36
Ulf Hermansson Samell, marknadschef, ulf@annons.se, 0725-05 01 04

Det här är programmatic-annonsering
Automatiserade köp av digitala annonsutrymmen. Varje gång en annons visas, sker en aktion, högst budande annonsör vinner. Hur mycket som ska budas bestäms av algoritmer som i sin tur bestämmer hur hög sannolikhet det är att en person faktiskt köper en produkt online, efter att annonsen visats. Med hjälp av programmatiska annonser kan medieköpare pricka in sin målgrupp mer specifikt och till en lägre kostnad jämfört med köp av annonser via en traditionell säljare.

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.

Om Match2One
Match2One grundades 2015 med visionen att demokratisera programmatisk annonsering globalt. Företaget är baserat i Stockholm, med kontor i London, Kiev och Sydney. Idag använder tusentals kunder i över 80 länder Match2One för att öka deras försäljning med hjälp av intelligenta displayannonser. Ett medlemskap i Sveriges Annonsörer ger dig som annonsör en unik tillgång till verktyget med garanterat lägsta pris och exklusiv rådgivning och support.

*http://www.adweek.com/digital/why-86-of-brands-plan-to-take-part-of-their-programmatic-spend-in-house/

Ulf Hermansson Samell, marknadschef på Sveriges Annonsörer
Vår vision är att demokratisera automatiserad handel av digitala annonsutrymmen. Plattformen bygger på AI och maskininlärning, vilket skapar höga resultat och gör det lätt för annonsörer att komma igång och använda verktyget. Programmatisk annonsering är mer än bara ett effektivt sätt att köpa annonser på, det är också ett verktyg för att samla viktiga insikter och data om användare. Det råder en kunskapsbrist inom programmatisk annonsering och talangpoolen är väldigt begränsad i Sverige. Tillsammans med Sveriges Annonsörer vill vi stärka svenska bolag genom att erbjuda full kontroll över deras annonsbudget och data
Mikael Kreuger, VD och medgrundare Match2One