Sveriges Annonsörer och Rättighetsalliansen uppdaterar “svarta listan”: Annonsör – undvik dessa filmsajter!

För ett år sedan släppte Sveriges Annonsörer och Rättighetsalliansen rekommendationer om hur annonsörer kan arbeta för att undvika att varumärket exponeras på en illegal sajt. Parallellt lanserades också “svarta listan”, en lista med tio sajter som alla seriösa annonsörer bör undvika. Nu uppdateras listan och i arbetet mot att minska upphovsrättsintrång ställer sig också Sveriges Annonsörer bakom den uppförandekod rörande olovlig hantering av upphovsrättsskyddat material som de rundabordssamtal som Kultur- och demokratiministern inledde för ett år sedan bland annat resulterade i.

Sverige är ett av de länder i världen som är värst när det kommer till piratkopiering och streaming eller nedladdning från illegala sajter och som genererar mångmiljonbelopp genom annonsintäkter.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer tog tillsammans med Rättighetsalliansen, fram "svarta listan" med olika sajter som man inte anser att annonsörer ska annonsera på. Arbetet har fortgått sedan dess och nu uppdateras också listan.

– Såväl rekommendationerna som listan på sajter blev uppskattade och därför väljer vi nu också att presentera en uppdatering av listan. Det här är sajter som inte respekterar upphovsrätten då de förmedlar material utan upphovsrättsinnehavares tillstånd, sajter som vi starkt rekommenderar att annonsörer inte syns på. Givetvis ska man som seriös aktör inte understödja tvivelaktig verksamhet och vi ser det som en självklarhet att bidra på de sätt vi kan och visa respekt för upphovsrätten och rättsinnehavarna. Det finns i förlängningen givetvis en överhängande risk att en annonsörs varumärke tar stor skada, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Listan är åter framtagen av Rättighetsalliansen som arbetar mot olika former av nätbrott, främst piratkopiering.

– Illegala tjänster tjänar idag, tyvärr, mångmiljonbelopp på annonser. Annonsörer måste därför ta ett aktivt ansvar för hur de placerar sina annonser och vårdar sitt varumärke.  Genom detta samarbete med Sveriges Annonsörer gör vi det lätt för seriösa annonsörer att göra rätt, samt försvårar det ekonomiska inflödet till de illegala tjänsterna, säger Sara Lindbäck på Rättighetsalliansen.

Under året har Sveriges Annonsörer också deltagit i rundabordssamtal, initierade av Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke. Syftet med samtalen har varit att samla branschens olika aktörer och skapa en samsyn både gällande problemen och vilka insatser som krävs för att komma till bukt med dessa. En åtgärd som utkommit ur samtalen är en uppförandekod som ska resultera i samarbete mellan olika aktörer och olika intressen när det gäller upphovsrätten i den digitala världen. Sveriges Annonsörer ställer sig bakom uppförandekoden tillsammans med aktörer såsom bland annat Google, Telia, SVT, KLYS och Com Hem.

Svarta listan – illegala sajter:

• dreamfilmhd.bz
  • swefilmer.ws
  • swefilm.tv
  • svenskafilmer.nu
  • thepiratebay.org
  • swesub.tv
  • swefilmerhd.se
  • swestream.co
  • swesub.bz
  • dreamfilmhd.me
  • swefilmer.la
  • hdfilm-svenska.tk
  • gratis-filmer.tv
  • swefilmer.online
  • dreamfilm.ws
  • filmer4ever.com
  • sweflix.ws

Rekommendationerna för ofrivillig annonsering på illegala sajter som är framtagna i samråd med Rättighetsalliansen finns att ladda ned på:

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Tero Marjamäki, pressansvarig, Sveriges Annonsörer, tero@annons.se, 0736 53 71 36
Sara Lindbäck, Rättighetsalliansen, sara.lindback@rattighetsalliansen.se, 0702 02 18 47

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.

Sveriges Annonsörer och Rättighetsannonsörer uppdaterar svarta listan med illegala filmsajter man som annonsör ska undvika!

Sara Lindbäck på Rättighetsalliansen
Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.