Sveriges Annonsörer och Tailsweep tar fram gemensam valuta för bloggosfären

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och influencer-företaget Tailsweep går samman för att ta fram en gemensam valuta för influencer marketing-branschen. Syftet med den nya valutan är att tydliggöra vad gäller annonsmärkningar och samarbeten mellan influencers och annonsörer.

2012 släppte Sveriges Annonsörer bloggrekommendationer för att förenkla och förtydliga vad som gäller för de som arbetar med PR och marknadsföring i sociala medier. Dessa har reviderats genom åren och i fjol släpptes också en uppdatering av rekommendationerna.

Tidigare i år släppte även Sveriges Annonsörer en rekommendation för podcastmätningar. Nu tar Sveriges Annonsörer tillsammans med Tailsweep nästa steg vad gäller rekommendationer och valutor för influencers, genom att gemensamt ta fram en valuta för bloggosfären. Syftet med den nya valutan är att bland annat rensa upp bland den till delar otydliga annonsmärkningen som just nu sker bland influencers.

– Vi ser ett stort behov för en gemensam valuta i branschen och genom denna ser vi också att annonsmärkningen kommer att bli tydligare då alla spelar efter samma spelregler. Det ska bli tydligare vad ett samarbete med en influencer kostar, och vad man kan förvänta sig att få ut, säger Lin Eriksson Nordström, chef för digitala tjänster på Sveriges Annonsörer.

Bloggvalutan kommer även att integreras som en del i Sveriges Annonsörers KIA-index. Första steget blir nu att sätta ihop en arbetsgrupp som kommer att leda arbetet med att ta fram den nya valutan.

– Vi är väldigt glada och stolta över att få vara med kring arbetet med bloggvalutan. Det är ett viktigt steg för att göra vår spännande och expansiva bransch än mer professionell, säkerställa tydliga mätpunkter, och en ökad transparens. Jag vet av egen erfarenhet hur bra podcastvalutan togs emot av annonsörer och mediabyråer, och är övertygad om att utfallet av detta arbete kommer att ha en lika positiv effekt på bloggosfären, säger Öjje Holt, vd på Tailsweep.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:
Lin Eriksson Nordström, chef digitala tjänster, Sveriges Annonsörer, 0733-99 33 86, lin.nordstrom@annons.se
Öjje Holt, vd, Tailsweep, 0768 01 72 21, ojje@tailsweep.com

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se.

Om Tailsweep
Vi är Nordens största och ledande mediekanal inom bloggar och social media. Vi erbjuder dig som medieköpare möjligheten att nå kvalitativ trafik inom specifikt utvalda kategorier med riktade budskap. Du som kund får en bred kommunikationsplattform med flera miljoner följare I alla våra sociala mediekanaler; Blogg, Instagram, Facebook, Twitter, Youtube, Snapchat. Vi erbjuder även kreativa lösningar som event, ambassadörer och sponsrade samarbeten. Tailsweep arbetar främst med fristående influencers med hög aktivitetsnivå hos sina följare.

Sveriges Annonsörer och Tailsweep gör gemensam sak och tar fram en valuta för influencer marketing-branschen.

Lin Eriksson Nordström, chef för digitala tjänster på Sveriges Annonsörer.
Vi är väldigt glada och stolta över att få vara med kring arbetet med bloggvalutan. Det är ett viktigt steg för att göra vår spännande och expansiva bransch än mer professionell, säkerställa tydliga mätpunkter, och en ökad transparens.
Öjje Holt, vd på Tailsweep.