Sveriges Annonsörer prisas internationellt för kampanjen ”Reklam – inte bara störande”

Under gårdagskvällen prisades Sveriges Annonsörers kampanj ”Reklam-inte bara störande” internationellt av organisationen WFA med det åtråvärda priset WFA President's Award. Kampanjen, som pågick sommaren 2017, syftade till att opinionsbilda kring reklamens roll i samhället och togs fram i samarbete med Forsman & Bodenfors.

Just nu pågår Global Marketer Week i Tokyo, en årlig konferens som arrangeras av World Federation of Advertisers (WFA), moderorganisationen för världens alla annonsörorganisationer och en intresseorganisation för världens 100 största annonsörer.

Seminarier varvas under veckan med diskussioner och rapportsläpp. Under torsdagskvällen korades även vinnaren av WFA:s "President's Award”, en tävling dit annonsörsorganisationer världen över skickat in bidrag. Priset syftar till att hylla initiativ som gjort riktig skillnad för reklam- och kommunikationsindustrin.

I år valdes sju vinnare ut från över 30 bidrag från femton länder. En av de utvalda vinnarna blev kampanjen ”Reklam - inte bara störande från Sveriges Annonsörer, producerad av Forsman & Bodenfors.

– Hälften av svenskarna uppger att de är kritiska eller skeptiska till reklam. Därför är det viktigt att organisationer likt vår, vilka företräder en stor del av de största varumärkena, gör reklam för reklamen och på så sätt visar alla positiva fördelar som reklamen skapar. Att vinna ett pris som detta sporrar andra organisationer runt om i världen att kreera kampanjer med liknande budskap, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Sveriges Annonsörers initiativ "Reklam – inte bara störande" rullade sommaren 2017 i print, oadresserad direktreklam, digitalt, radio och TV. Kampanjen syftade till att ge en förståelse för att man visst kan tycka att reklamen är jobbig, tråkig och störande men att alternativet: en värld utan reklam skulle innebära att mycket av det vi dagligen tar del av inte skulle finnas.

Det är andra gången på kort tid som Sveriges Annonsörer prisas med WFA:s "President's Award. Senast 2015 för kampanjen ”Trött på reklam? Vinn en resa till Nordkorea - landet utan reklam”.

Totalt var det sju länder i år som prisades med utmärkelser, de var: Sverige, Argentina, Japan, Marocko, Norge, Storbritannien och USA.

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta
Tero Marjamäki, pressansvarig
0736- 53 71 36
tero@annons.se

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se.

Anders Ericson, vd, Sveriges Annonsörer