Sveriges Annonsörer släpper rekommendation för podcastmätningar

Sveriges Annonsörer släpper nu en rekommendation för podcastmätningar. Rekommendationen har tagits fram efter drygt ett års kommittéarbete tillsammans med Acast, Bauer Media, MTG, Perfect Day Media och Sveriges Radio och blir en viktig del i att göra poddarna till en vanligare del av mediemixen.

Gruppens arbete har letts av Carl Wåréus, vd på Forsberg & Co och förlagan har varit IAB:s standardiseringsarbete i USA. Men istället för att vänta in vad IAB internationellt kommer att komma fram till väljer de nu att sätta en egen standard.

– Sverige är helt enkelt före andra marknader, vi kände att det inte var klokt att vänta längre, säger Carl Wåréus.

Syftet har varit att hitta en standard för att tydliggöra vad man mäter och hur det mäts. Därför har det varit viktigt att de stora svenska podcast-aktörerna varit delaktiga i arbetet och att de ställer sig bakom valutan - vilket de alltså gjort. Acast, MTG, Bauer Media, Perfect Day Media och Sveriges Radio är alla med på initiativet.

– Det är en jättefördel att så pass många tongivande aktörer lyckats komma överens så som vi gjort, kommenterar Markus Johansson, digital försäljningschef på MTG Radio.

– Tidigare siffror har varit missvisande för marknaden då de filter som använts inte varit tillräckligt sofistikerade. Detta har vi hanterat i den framtagna standarden, vilken Acast haft implementerad i några månader. Vi ser en tydlig förbättring och högre kvalitet i de siffror som i dag presenteras mot poddskapare och annonsörer, säger Fredrik Hermansson, försäljningschef på Acast.

– Det här är ett arbete som siktat mot enkla mått och jämförbara siffror för den här typen av lyssning, det är ett jättevikti​gt steg framåt. Att det är en metod som också fokuserar på att få med lyssning som sker över alla plattforma​r är mycket bra. Sveriges Radios arkiv- och poddmateri​al är i dag i princip öppet för alla att använda, och det lyssnas på en mängd olika plattforma​r och appar förutom de egna, kommenterar Anna Johansson på SR, som samtidigt betonar att det kvarstår en del arbete med att kartlägga om och på vilket sätt rekommendationen kommer att implementeras.

– Men vi hymlar inte med att vi tycker förslaget är bra, fortsätter Anna Johansson.

Själva mätningen kommer att certifieras via KIA-index där mätverktygen godkänns i KIA-index regelgrupp.

– Det här är ett stort steg mot att göra poddarna till en vanligare del av mediemixen, kommenterar Tobias Eidem, chef på Sveriges Annonsörers KIA-index.

Gruppen kommer att bjuda in mediebyråer och annonsörer till ett seminarium för att utbilda i hur valutan fungerar och är uppbyggd.

– Det är viktigt att vi nu tar detta till nästa nivå och utbildar köparsidan, säger Mattias Björkman, Bauer Media.

Sveriges Annonsörers rekommendation för podcastmätningar finns att ladda ner här.

Arbetsgruppen har bestått av:
Carl Wåréus, vd på Forsberg & Co
Anna Johansson, analytiker på Sveriges Radio
Markus Johansson, digital försäljningschef på MTG Radio
Mattias Björkman, digital affärsutvecklare på Bauer Media
Fredrik Hermansson, försäljningschef på Acast
Tobias Eidem, chef på Sveriges Annonsörers KIA-index

För mer information kontakta:
Carl Wåréus, vd Forsberg & Co: 073-530 08 32
Tobias Eidem, chef KIA-index: 0732-011 611

Om KIA-index:

Om Sveriges Annonsörer: