Sveriges Annonsörer varnar medlemmarna för tillläggsavtal från mediebyråerna

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer uppmanar sina medlemsföretag att inte acceptera en rad avtalsvillkor som har visat sig vanligt förekommande i så kallade tilläggsavtal från mediebyråer. Tilläggsavtalen sätter de etiska principerna ur spel hävdar Sveriges Annonsörer.

Den senaste tiden har många medlemmar i Sveriges Annonsörer uppmärksammat en avtalskonstruktion som används av mediebyråerna, och som man ställer sig frågande till. Det aktuella avtalet tycks i huvudsak vara utformat som ett tilläggsavtal till det huvudavtal som annonsörer sluter med mediebyråerna och som rör medierådgivning. Tilläggsavtalen är fokuserade kring köp av så kallade kundanpassade lösningar eller liknande.

Eftersom tilläggsavtalen sätter många etiska principer ur spel går Sveriges Annonsörer ut och varnar för avtalen och uppmanar medlemmar att kontakta Sveriges Annonsörer vid tveksamheter.

Följande avtalspunkter bör man se upp med, enligt Sveriges Annonsörer:

1. Till en början kan konstateras att tilläggsavtalet uttryckligen har företräde framför huvudavtalet, vilket innebär att punkterna där gäller oavsett vad som framgår av huvudavtalet. På så sätt sätter mediebyrån en del av de självklara bestämmelserna om transparens, återbetalning till annonsören samt bulkköp helt ur spel.

2. I vissa tilläggsavtal framgår uttryckligen att mediebyrån inte kommer att redovisa underliggande kostnader och inte heller vidarebefordra rabatter till annonsören. Detta står helt i strid mot de etiska principer som Sveriges Mediebyråer och Sveriges Annonsörer har tagit fram.

3. Vidare framgår att mediebyrån beträffande fakturor och underliggande kostnader mellan underleverantörer och koncernföretag inte ska vara föremål för revision. Detta känns som ett sätt att gå runt det självklara transparenskrav som är en grundförutsättning i huvudavtalet.

4. När mediebyrån levererar kundanpassade lösningar kan finnas bestämmelser som säger att mediebyrån agerar i eget namn och inte som agent för annonsören. Detta medför ofta att annonsören inte kan tillgodoräkna sig den köpta annonsvolymen och att annonsören därmed blir svagare till nästa års förhandling.

5. Ofta framgår också av avtalet att mediebyrån behåller resultatet av affärer som mediebyrån kan tänkas göra i andra typer av enheter men i vilka mediebyrån har ett intresse. Även detta står i strid mot kravet på transparens och återbetalning till annonsören.

6. Det förekommer bestämmelser i tilläggsavtalet enligt vilka mediebyrån har rätt att inom ramen för samarbetet använda insamlad data som kommer från annonsören. Man måste fråga varför annonsören ska upplåta uppgifter som mediebyrån kan använda för ett eget syfte (i realiteten i förhållande till annonsörens konkurrenter). Detta utnyttjande borde resultera i en ersättning till annonsören eller ett prisavdrag. Godkänn därför inte detta utan ett avsevärt prisavdrag.

7. Och till sist. Det som beskrivs i tilläggsavtalet är avtalsrättsligt ingenting man behöver bygga ett tillägg för utan bör kunna få plats i huvudavtalet. Införliva därför tilläggsavtalet med huvudavtalet!

Sammanfattningsvis rekommenderar Sveriges Annonsörer sina medlemmar att inte acceptera avtalsvillkor enligt punkterna 1-7, och uppmanar medlemmarna att kontakta Sveriges Annonsörer före avtalstecknandet, inte efter.

Kontaktperson, Sveriges Annonsörer
Stefan Barholm
Medierådgivare
stefan.barholm@annons.se