Sveriges Annonsörer visar fortsatt starkt resultat – investerar stort i ökad medlemsnytta

Resultatet för koncernen Sveriges Annonsörer, föreningen och Sveriges Annonsörer AB, uppgick under 2014 till 990 000 kronor före skatt. Omsättningen uppgick till 24 miljoner kronor. Det starka resultatet möjliggör för Sveriges Annonsörers fortsatta satsningar på att utvecklas och växa.

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson

Hela 59 nya medlemsföretag valde att ansluta sig under fjolåret, vilket slår 2013 då Sveriges Annonsörer rekryterade 50 nya medlemsföretag. Antalet har ökat stadigt tolv år i rad och uppgick vid årets slut till 571 stycken, och inkluderar merparten av de ledande varumärkena i Sverige. Bland de nya medlemsföretagen finns till exempel Elgiganten, Kronans Apotek och Taxi Stockholm.

– Lönsamheten och omsättningen för Sveriges Annonsörer fortsätter att öka. Vilket såklart avspeglar att våra medlemmar – som ständigt blir fler – uppskattar det arbete vi gör. På tio år har omsättningen ökat med över 130 procent, men det finns inget självändamål för oss som intresseorganisation att göra alltför stora resultat. Stora delar av vinsten investeras därför i fler tjänster och produkter som skapar nytta för alla våra medlemmar, konstaterar Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.

Ännu ett starkt resultat möjliggör såväl utveckling av Sveriges Annonsörers tjänsteutbud som fortsatt hög servicenivå till medlemsföretagen under 2015. Till exempel utökar organisationen med ytterligare en förbundsjurist samt rådgivning inom organisation och media. Sveriges Annonsörer satsar även ytterligare resurser på fler aktiviteter i regionerna Malmö och Göteborg.

Kontaktpersoner vid Sveriges Annonsörer
Anders Ericson, vd,
 08-545 252 32, 0708-18 75 99, anders.ericson@annons.se

Jannice Borekull, vice vd/marknadschef,
08-545 252 39, 0725-511 770, jannice.borekull@annons.se

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med cirka 550 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på www.annons.se

– På tio år har bland annat omsättningen ökat med över 130 procent.
Anders Ericson