Sveriges Annonsörers vd kritisk till miljöpartiets utspel

Riksdagsledamoten Annika Lillemets (MP) vill utöka reklamskatten till att omfatta även tv, radio och internet. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer ställer sig starkt kritiskt mot förslaget, som står i skarp kontrast till ett tolv år gammalt riksdagsbeslut – att ta bort reklamskatten, som slår orättvist mot svenska medier.

Förra veckan framförde miljöpartisten Annika Lillemets i en riksdagsdebatt att reklam leder till att den personliga integriteten kränks, att man stressar människor till en konsumentinriktad livsstil och att träd fälls i onödan. För att komma till rätta med detta vill Annika Lillemets utöka reklamskatten även till tv, radio och internet. Redan 2002 fattades dock beslut om att avveckla skatten för att den slår hårt mot främst tidningsmedier.

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson ställer sig starkt kritisk till förslaget och menar att det är oöverlagt.

– Reklamskatten, som borde kallas ”tidningsskatten”, slår redan nu hårt mot de medier som finansieras av annonsintäkter. Om vi går emot Riksdagens redan fattade beslut och utökar skatten kommer detta knappast att leda till en ökad och bättre journalistik, snarare tvärtom! I stället borde vi underlätta för de redan hårt utsatta tidningarna att nå ut med sina nyheter, och den största intäkten för detta är just annonsering, menar Anders Ericson.

Anders Ericson anser även att det finns andra ekonomiska risker med förslaget.

– En effektiv reklam är näringslivets, och många organisationers, kommunikativa motor och om denna begränsas av politiska beslut kommer detta direkt att påverka företags och organisationers förmåga att utvecklas. Det finns samhällen där reklamen begränsas eller till vissa delar helt förbjuds av politiker, och resultaten av en sådan politik vill vi inte se här i Sverige, understryker Anders Ericson

Kontaktpersoner vid Sveriges Annonsörer
Anders Ericson
, vd,