Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer anmäler programmet Gomorron Sverige för bristande opartiskhet och osaklighet efter ett inslag där felaktiga påståenden och påhopp lämnades oemotsagda. Företrädare för den utpekade parten fick inte tillfälle att bemöta de felaktiga påståendena.

I programmet var vice ordförande för Sveriges Kvinnolobby, Clara Berglund, inbjuden att prata om deras protester mot sexistisk reklam. Hon kom med flera påståenden som slirade på sanningen och i vissa fall är helt falska. Dessa felaktiga uppgifter har organisationen som argument för att vilja införa lagstiftning mot sexistisk reklam.

Sveriges Kvinnolobby är en paraplyorganisation för svensk kvinnorörelse och de uppmanar sedan ett år tillbaka systematisk privatpersoner att anmäla sexistisk reklam till Reklamombudsmannen (RO). Samtidigt anser de att RO är ett ”tandlöst organ” och verkar för att införa lagstiftning i stället för självreglering.

– Sveriges Annonsörer, som var med och stiftade RO, är emot könsdiskriminerande reklam men kan inte förstå Sveriges Kvinnolobbys iver till lagstiftning när Sverige har en fungerande modell som vi borde vara stolta över. Kvinnolobbyns strävan efter lagstiftning kommer, om den införs, istället att motarbeta deras egen strävan och resultera i ytterst få fällningar i domstol jämfört med dagens modell med självreglering som RO ansvarar för. I Danmark och Norge, som har lagstiftning på området, har knappt ett enda fall fällts under de senaste åren. RO i Sverige tar emot omkring 600 anmälningar per år och fäller cirka 100 av dessa. Utöver ärendehanteringen vägleder, informerar och utbildar dessutom RO branschen, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.

Skrivelsen till Myndigheten för radio och tv skickades in igår den 16 oktober och lyder:

”I inslaget gör representanten från Sveriges Kvinnolobby bland annat gällande att Stiftelsen Reklamombudsmannen, som är näringslivets självreglering av reklam, är ett tandlöst organ och att självregleringen i Sverige inte fungerar. Vad detta påstående grundar sig på får tittaren inte veta och inga frågor ställs heller av programledarna om vad som styrker detta påstående. Att Reklamombudsmannen pekas ut som en tandlös instans, dvs. att en klart utpekad part inte får möjlighet att bemöta detta påstående, står i strid med de grundläggande kraven om opartiskhet. Reklamombudsmannen borde rimligtvis ha blivit inbjuden och haft möjlighet att bemöta kritiken som riktas mot stiftelsen.

Utöver detta är det dessutom fråga om en ensidig behandling av ämnet där programledarna inte ställer några motfrågor till den inbjudna gästen från Sveriges Kvinnolobby om vad exempelvis en lagstiftning ska innehålla, till skillnad från dagens gällande regelverk. Inslaget innehåller även direkta felaktigheter i sak, till exempel att Miljöpartiet och Socialdemokraterna gått till val på att införa lagstiftning mot könsdiskriminerande reklam, vilket inte är fallet. Vidare påstås att de nordiska länderna har lagstiftning, vilket exempelvis Finland inte har. Det är givetvis högst relevant att lämnade sakuppgifter är korrekta i ett ämne som detta, vilket inte är fallet. Det innebär att inslaget även står i strid med kravet på saklighet.”

Inslaget kan ses på SVT:s webbplats: www.svt.se/nyheter/vill-ha-lag-mot-sexistisk-reklam

Läs mer om Reklamombudsmannen: www.reklamombudsmannen.org

Kontaktpersoner vid Sveriges Annonsörer
Anders Ericson
, vd
08-545 252 32, 0708-18 75 99
anders.ericson@annons.se

Niklas Briselius
, förbundsjurist
niklas.briselius@anons.se

Erik Huss
, pressansvarig,
08-545 252 34, 0725-66 15 70
erik.huss@annons.se

Sveriges Annonsörers medlemmar står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation hjälper vi annonsörerna att arbeta effektivare och mer ansvarsfullt med reklam, media och deras varumärken. Sveriges Annonsörer fyller 90 år i höst och är världens största annonsörorganisation, med cirka 550 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se

SVT anmäls till Myndigheten för radio och tv efter att felaktiga påståenden från Kvinnolobbyn stått oemotsagda. www.annons.se

Sveriges Annonsörer är emot könsdiskriminerande reklam men kan inte förstå Sveriges Kvinnolobbys iver till lagstiftning när Sverige har en fungerande modell som vi borde vara stolta över.
Anders Ericson