Sweden Rock – festivalen med starkast varumärke

Festivalsommaren står för dörren och idag drar en av de största igång, Sweden Rock festival. Festivalen som firar 25 i år är även den festival som svenska folket anser har bäst rykte. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken.

Inför årets festivalsommar fick 1000 svenskar ta ställning till vilken av de 14 kändaste festivalerna som har bäst rykte om de tänker på festivaler som varumärke eller produkt.

Sweden Rock festival i Sölvesborg toppar listan och är allra mest populär bland män (22 %), i åldern 30-49 (24 %). Boende i Sydsverige svarar också i högre grad att de anser att festivalen har bäst rykte (34 %).

– Sweden Rock har arbetat in sitt varumärke under 25 års tid mot en trogen målgrupp och medan flera andra stora festivaler brottats med ekonomiska problem och lagt ner eller börjat om står sig Sweden Rock Festival stark hos svenska folket, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Tvåa på listan är Way out West som sedan 2007 årligen arrangeras i Göteborg. Festivalen har starkast fäste bland de i åldern 18-29 (16 %) samt boende i Västsverige (24 %).

Tänk på festivaler som varumärke eller produkt: vilken av följande svenska festivaler anser du har bäst rykte?

• Sweden Rock festival        19 %

Tero Marjamäki
tero.marjamaki@annons.se

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se

Om Novus Omnibuss
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1023 intervjuer genomförts under perioden 26 maj – 1 juni 2016. Deltagfrekvensen är 61 %. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.