Tunga annonsörer tar plats i Sveriges Annonsörers styrelse

Under årsmötet den 21 maj valdes en ny styrelse för Sveriges Annonsörer. Sex nya ledamöter tar plats i styrelsen och Mats Liedholm, marknadsdirektör på ICA, fortsätter som styrelseordförande.

Sveriges Annonsörers styrelse

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har fått ny styrelse, som valdes enhälligt vid föreningens årsmöte under gårdagen. Mats Liedholm, till vardags marknadsdirektör på ICA, går nu in på sitt tredje år som styrelseordförande. Annica Axelsson (VD, Strålfors) och Sara Brandt (Vice VD Cederroth) fortsätter båda som vice ordförande i föreningen.

Nya ledamöter i styrelsen är Bassam El Mattar (Distribution & Online Director, TUI Nordic/Fritidsresor), Claes Jerveland (VD, Volkswagen Group Sverige), Karolina Åhs (Marknads- och kommunikationschef, K-rauta), Leif Börjesson (Marknadsdirektör, Spendrups), Staffan Ekstam (Head of food strategy, Svenska McDonalds) och Pernilla Oldmark (Kommunikations- och marknadsdirektör Tele2 Sverige).

– Jag är väldigt glad över möjligheten att som ledamot i Sveriges Annonsörers styrelse kunna vara med och driva utvecklingen av svensk reklam- och annonsmarknad, som är inne i ett otroligt spännande skede - inte minst i ljuset av den snabba digitaliseringen, säger Pernilla Oldmark.

Förslag på nya ledamöter är framtagna av Sveriges Annonsörer valnämnd som består av Linus Almqvist (Barncancerfonden), Ingela Jerat (NCC) och Nina Wahlgren Gill (SEB).

– Sveriges Annonsörers viktigaste uppgift är att tillgodose medlemsnyttan, där 26 olika branscher och många stora och små företag representeras. I dagens rörliga medievärld är det viktigt att denna mångfald avspeglas i styrelsens sammansättning, och därför har valnämnden fokuserat på att säkerställa en god branschspridning samtidigt som ledamöternas personliga kvalitéer vägts in, säger valnämndens ordförande Nina Wahlgren Gill.

Den nya styrelsen i sin helhet:

Mats Liedholm, ICA (ordförande)
Annica Axelsson, Strålfors (vice ordförande)
Sara Brandt, Cederroth (vice ordförande)
Irene Olsson, Orkla Foods
Peter Jannerö, Svenska Spel
Anders Forssten, Seamless
Anders Ericson, Sveriges Annonsörer
Bassam El Mattar,TUI Nordic/Fritidsresor
Claes Jerveland, VD, Volkswagen Group Sverige
Karolina Åhs, K-rauta
Leif Börjesson,Spendrups
Pernilla Oldmark, Tele2
Staffan Ekstam, Svenska McDonalds

Årsmötet arrangerades i Sveriges Annonsörers lokaler på Klara Östra Kyrkogata i Stockholm. Förutom styrelsen deltog ett femtiotal medlemmar på mötet, som efterföljdes av en sommarfest på Bistro Rolf De Maré.

Kontaktpersoner vid Sveriges Annonsörer
Anders Ericson, vd,
 08-545 252 32, 0708-18 75 99, anders.ericson@annons.se

Jannice Borekull, marknadschef, 08-545 252 39, 0725 511 770, jannice.borekull@annons.se