TV4 går med på att kreditera icke levererad reklamtid

Sedan marknadens överhettning med underlevererade kampanjer som följd har det uppstått en fråga om innestående pengar hos TV4. Bokade kampanjbudgetar har inte återbetalats till annonsören, utan behållits innestående hos TV4.

En ny rutin om direkt återbetalning är nu på väg att införas efter diskussioner mellan Sveriges Annonsörers kommitté för tv-reklam, Sveriges Annonsörer, TV4 och representanter för Sveriges Mediebyråer. De nya rutinerna gäller även för mediebolagen SBS och MTG.

Karin Friis, marknadschef på Hemfrid och ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för tv-reklam förtydligar vad detta innebär för annonsörerna.

Varför rör detta bara TV4?
– Problemet har så vitt vi vet bara varit relaterat till TV4, som har utgått från att kundens bokade kampanjer ska levereras senare. För att minimera administration har det varit praxis hos dem att behålla pengarna.

Varför är det viktigt att vi har nått en lösning på detta?
– Vi har en del medlemsföretag där det är viktigt med korrekt finansiell rapportering och budget per enhet eller varumärke. För en del varumärken är det inte OK att invänta ett senare kampanjtillfälle. Då kan annonsören vilja ha en kreditering istället. Det är viktigt att skilja på ett årsavtal på företagsnivå och enskilda kampanjbokningar.

Varför ska man gå via sin mediebyrå för att få tillbaka pengar?
– Eftersom mediebyrån bokar kampanjerna och har koll på kundernas budgetar för de flesta medlemsföretagen, behöver alla transaktioner gå via dem.

Hur mycket pengar handlar det om per år?
– Det kan vi inte säga i dagsläget. Generellt har många kampanjer under 2011 och 2012 berörts av olika former av reducerade bokningar och underleveranser. Gissningen är att det är ett begränsat antal av kampanjerna där en kreditering kommer att önskas. Men principiellt är det viktigt att det ska kunna göras snabbt om annonsören önskar det. Situationen lär knappast uppstå om det inte är slutsålt, och det är väl mer tveksamt inför 2013 om så blir fallet särskilt ofta.

På vilket sätt har Kommittén för tv-reklam varit involverade i denna fråga?
– Flera av medlemmarna har lyft frågan och därför tog vi frågan vidare till Sveriges Annonsörers verkställande utskott och till Sveriges Mediebyråer.

Karin Friis
, ordförande för Sveriges Annonsörers kommitté för tv-reklam, marknadschef för Hemfrid,

070-425 15 73, karin.friis@hemfrid.se
Erik Huss
, kommunikationschef, Sveriges Annonsörer,
08-545 252 34, 0725-66 15 70, erik.huss@annons.se

Sveriges Annonsörers medlemmar står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation och marknadschefens bästa vän hjälper vi annonsörerna att arbeta effektivare med reklam, media och deras varumärke. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörorganisation med över 500 medlemsföretag. Läs gärna mer på www.annons.se.

TV4 går med på att kreditera icke levererad reklamtid. www.annons.se

Vi är marknadschefens bästa vän
Sveriges Annonsörer