UNHCR raketklättrar – en favorit när svensken ska skänka pengar i jul

Sju av tio svenskar kan tänka sig skänka pengar istället för att köpa julklappar, visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. 2013 ville tre procent stödja FN:s flyktingorgan UNHCR. Idag kan så många som var femte svensk tänka sig stödja UNHCR.

Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken. I den senaste rapporten fick 1000 svenskar frågan ”Skulle du kunna tänka dig att privat ge bort en penninggåva till välgörande ändamål istället för att köpa en julklapp? Och vilken organisation vill du i så fall stödja?”

Nästan sju av tio svenskar (68 procent) kan tänka sig att skänka pengar till välgörenhet istället för att köpa julklappar eller har redan gjort det och kan tänka sig att göra det igen. Kvinnor kan i högre grad (76 procent) tänka sig att ge bort en penninggåva, medan män (28 procent) i högre grad inte kan tänka sig ersätta en julklapp med en penninggåva till välgörande ändamål.

Siffrorna ligger i paritet med resultatet från 2013 då 72 procent sa att de kunde tänka sig att skänka pengar eller redan hade gjort det. Även 2013 var det män i större utsträckning (24 procent) som inte kunde tänka sig ge bort en penninggåva istället för att köpa en julklapp

– ”Jämför vi med för två år sedan ser vi inga större skillnader. Trots krig och flyktingkatastrofer tycks det finnas en gräns för hur mycket vi är villiga att avstå. Det ska bli intressant att följa utvecklingen, och se om resultatet håller i sig även längre fram”, säger Jannice Borekull, vice vd och marknadschef på Sveriges Annonsörer.

Av de som kan tänka sig att skänka pengar vill flest stödja Läkare utan gränser och Barncancerfonden, vilket också stämmer överens med resultatet från 2013. En signifikant skillnad är dock att FNs flyktingorgan, UNHCR, förflyttat sig från 19:e plats till 4:e plats på listan över vilka välgörenhetsorganisationer svenskarna helst vill stödja.

­– ”Med bakgrund av flyktingkrisen är UNHCR en naturlig organisation att vända sig till i dessa tider. Många organisationer har kraftsamlat för att belysa flyktingsituationen den senaste tiden, men UNHCR har arbetat med flyktingfrågan i mer än 65 år. Det handlar helt enkelt om förtroende, och mycket av ett varumärkes värde ligger just i förtroendet”, menar Jannice Borekull.

Kontaktperson, Sveriges Annonsörer
Jannice Borekull
Vice vd/Marknadschef
jannice.borekull@annons.se

Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på www.annons.se

”Med bakgrund av flyktingkrisen är UNHCR en naturlig organisation att vända sig till i dessa tider. Många organisationer har kraftsamlat för att belysa flyktingsituationen den senaste tiden, men UNHCR har arbetat med flyktingfrågan i mer än 65 ärkes värde ligger i förtroende, inte minst när det handlar om varumärke som ska förvalta vår pngarh nu kan var femte svensk göcår. Det handlar helt enkelt om förtroende, och mycket av ett varumärkes värde ligger just i förtroendet”
Jannice Borekull, vice vd och marknadschef på Sveriges Annonsörer.