Välkända namn från ideella organisationer bedömer reklam – skapad av barn

Några av de främsta namnen inom kommunikationsvärlden tar plats i juryn för reklamtävlingen Media Geniers jury. Tillsammans ska de utse den mellanstadieklass som kan titulera sig ”årets smartaste reklamskapare” och kamma hem 8 000 kronor till klassen.

Hela juryn 2014. Från vänster: Silvia Ernhagen, BRIS, Staffan Slörner, Sveriges Mediebyråer, Lina Karanikas, WWF, Richard Fors, Ronald McDonald Barnfond, Per Leander, Barncancerfonden, Lise-Lott Alsenius, WSPA, Malin Thiel, Rädda Barnen, Boel Lagerwall, Pågen och Sara Gustafsson, Lekolar.

Media Genier startade 2013 och blev en framgång bland landets skolor. Reklamtävlingen riktar sig till elever i årskurs 4 till 6 och syftar till att låta dem fundera kring reklam, hur den skapas och varför den finns för att på så vis bli morgondagens smartaste konsumenter. Målet är att eleverna ska börja fundera kring källkritik och vem som ligger bakom olika budskap, genom att skapa sina egna kampanjer åt ideella organisationer. Bakom tävlingen står det kostnadsfria läromedlet för grundskolan, Media Smart, som lanserades i Sverige 2006 av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

– Dagens unga möts dagligen av reklambudskap i stor omfattning och via allt fler kanaler. En utbildning i källkritik av reklam är både nyttigt och nödvändigt och borde vara ett naturligt inslag för alla elever i grundskolan. Att få vara med i juryn för tävlingen Media Genier känns både väldigt roligt och angeläget. Det ger oss en möjlighet för oss att få vara delaktiga i denna nödvändiga utbildning, och samtidigt få lyssna till morgondagens konsumenter, säger Lina Karanikas, projektledare Marknad på WWF.

Årets jury utgörs av både nya och gamla namn. Kvar från fjolåret finns Sara Gustafsson, marknadschef på Lekolar, Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, Per Leander, verksamhetschef på Barncancerfonden, Lise-Lott Alsenius, kommunikationsansvarig på WSPA, Malin Thiel, chef för kommunikationssektionen på Rädda Barnen, Boel Lagerwall, kommunikationschef på Pågen. Nya namn i år är Silvia Ernhagen, kommunikationschef på BRIS, Richard Fors, generalsekreterare på Ronald McDonald Barnfond och Lina Karanikas, projektledare Marknad på WWF.

Förutom att tävla om äran så tävlar eleverna om ett första pris på 8 000 kronor, ett andra pris på 5 000 kronor och ett tredjepris på 3 000 kronor. Förra året vann Humfryskolan från Malmö och Surteskolan från Surte. Vem som vinner avgörs i slutet av maj.

Mer information om läromedlet Media Smart och tävlingen Media Genier finns på mediasmart.se

För frågor om Media Smart, vänligen kontakta

Anna Lindström, ansvarig Media Smart
E-post: anna.lindstrom@annons.se