Vänsterpartister och miljöpartister flitigast på Facebook

Av riksdagspartierna så är det Vänsterpartiets och Miljöpartiets väljare som är mest aktiva på Facebook. Det visar en sammanställning som TNS SIFO har gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

I genomsnitt är det nu en dryg tredjedel, 33,9 procent, av alla svenskar, som uppger att de besöker Facebook minst en gång per vecka. Miljöpartiets och Vänsterpartiets väljare är mest aktiva på Facebook.

– Att miljöpartister är flest procentuellt sett kan hänga ihop med att de också har många unga väljare. Precis som att Centerpartisternas bottennotering kan bero på att det partiet har många äldre väljare, säger Elisabeth Thörnsten, kommunikationschef på Sveriges Annonsörer.

Andel av partisympatisörer som är på Facebook minst en gång per vecka:

• Miljöpartiet: 45,2 %
  • Vänsterpartiet: 41,9 %
  • Sverigedemokraterna: 38 %
  • Folkpartiet: 37,9 %
  • Moderaterna: 31,6 %
  • Socialdemokraterna: 30,4%
  • Kristdemokraterna: 27,2 %
  • Centerpartiet: 27,1 %

Sammanställningen avser svenskar mellan 15 och 79 år som har uppgivit att de definitivt skulle rösta på ett visst parti om det var riksdagsval i dag. Källa: Orvesto Konsument 2010:2.

Om man istället väljer att titta på hur populära partierna själva är på Facebook är det dock Sverigedemokraterna som har flest anhängare. Deras Facebook-sida Sverigedemokraterna i riksdagen - ja tack! har drygt 40 000 fans att jämföra med till exempel Miljöpartiets cirka 12 000 fans. Enligt Facebook Advertise så finns det idag drygt fyra miljoner användare i Sverige på Facebook.

Antal personer som är anslutna till partiets officiella Facebook-sida:

• Sverigedemokraterna: 41 065 personer
  • Socialdemokraterna: 18 642 personer
  • Moderaterna: 16 454 personer
  • Miljöpartiet: 11 933 personer
  • Vänsterpartiet: 5 557 personer
  • Folkpartiet:3 473 personer
  • Centerpartiet: 2 317 personer
  • Kristdemokraterna: 1 659 personer

Källa: Riksdagspartiernas egna officiella Facebook-sidor. Sammanställt av Sveriges Annonsörer 3 januari 2011.

För mer information, kontakta gärna:
Elisabeth Thörnsten, kommunikationschef Sveriges Annonsörer.
E-post: elisabeth@annons.se, telefon: 08-545 252 34 eller 0708-34 66 30.

Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som arbetar för effektivare marknadskommunikation. Detta genom att skapa större effekt på medlemmarnas investeringar i reklam och övrig kommunikation, öka kunskapen och representera deras intressen. Vi ägs av våra medlemmar, landets största annonsörer, vilka står för hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Vi har funnits sedan 1924 och är världens största annonsörsorganisation. Läs gärna mer på www.annons.se