Varannan svensk ser helst sommar-OS i SVT

SVT1 är kanalen som gäller. I alla fall när det handlar om sommar-OS. 51 procent av svenskarna ser helst OS i Rio i SVT1, visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken.

Inför sommarens olympiska mästerskap i Rio som invigs den 5:e augusti har svenska folket fått ta ställning till vilken TV-kanal man helst vill följa spelen i.

En majoritet vill se spelen i Public Service. Varannan svensk (51 %) svarar att de helst följer OS i sommar i SVT1. Tvåa på listan är TV4 (7 %), följt av SVT2 (3 %) och TV4 Sport (2 %). Var femte svensk (21 %) säger dock att de inte tänker följa OS.

– SVT1 står sig stark och är framförallt populär bland män och nästan sex av tio män säger sig vilja följa spelen i kanalen, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Fotnot:
OS i London 2012 var senaste gången som SVT sände OS. Stafettpinnen gick över till MTG 2014 och de sänder även sommarens mästerskap i Rio innan Discovery tar över för fyra olympiska spel fram till 2024.

Från vilken av följande kanaler vill du helst följa OS i sommar?

• SVT1 51 %

Tero Marjamäki
tero.marjamaki@annons.se

Om Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörers medlemsföretag står för drygt hälften av de samlade reklam- och medieinvesteringarna i landet. Som intresseorganisation bidrar vi med att skapa bästa möjliga avkastning på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt får dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken. Sveriges Annonsörer har funnits sedan 1924 och är idag världens största annonsörorganisation, med närmare 600 medlemsföretag. Genom att fokusera på effekt, bidra med inspiration och kunskap, samt bevaka och påverka omvärlden är vi marknadschefens bästa vän. Läs gärna mer på annons.se

Om Novus Omnibuss
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1023 intervjuer genomförts under perioden 26 maj – 1 juni 2016. Deltagfrekvensen är 61 %. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.