“Varningslistan för illegala sajter” – dessa bör annonsörer undvika

Illegala sajter tjänar miljontals kronor genom reklam från annonser. Det är pengar som går rätt ner i brottslingarnas fickor. Det är även viktigt att illegala sajter inte ges reklamutrymme och på så sätt hamnar överst i sökresultaten på stora sökmotorer såsom Google. Nu uppdateras ”varningslistan för illegala sajter”, en lista med tio sajter som alla seriösa annonsörer bör undvika.

Sedan 2015 har Sveriges Annonsörer och Rättighetsalliansen publicerat denna lista med illegala tjänster som olovligen visar bland annat filmer och TV-serier. Nu utökar vi samarbetet med IAB Sverige och Sveriges Mediebyråer för att öka medvetenhet kring en ansvarsfull annonsering.

De tjänster som hamnar på listan tillgängliggör stora mängder upphovsrättsskyddat material utan tillstånd från rättighetshavarna. De som ligger bakom tjänsterna begår brott och tjänar pengar på andras arbete. Listan är framtagen av Rättighetsalliansen, som arbetar mot piratkopiering och andra former av nätbrott.

• "Reklam finansierar många illegala tjänster. Annonsörer måste därför ta ett aktivt ansvar för hur de placerar sina annonser och vårdar sitt varumärke. Genom att uppdatera varningslistan gör vi det lätt för alla annonsörer att undvika dessa olagliga tjänster", säger Sara Lindbäck, jurist, Rättighetsalliansen.

• "Trovärdigheten till annonsörens varumärke urholkas om det finns på illegala sajter och det är viktigt att sajterna inte kan fortsätta existera genom att få pengar av seriösa annonsörer", säger Ulrika Wendt, jurist, Sveriges Annonsörer

• "Vi måste gemensamt ta ansvar i den här frågan och arbeta för att de illegala sajterna inte finansieras av seriösa annonsörer. Att varningslistan över illegala sajter nu uppdateras är en bit på vägen för att öka kunskap och medvetenhet i frågan", säger Lena Regeheim, verksamhetsansvarig, Sveriges Mediebyråer.

• "IAB Sverige tycker det är viktigt att vara del av detta initiativ som hjälper annonsörer att ta ansvar för var de placerar sina pengar. Vi behöver hjälpas åt för att hindra den här typen av oseriösa aktörer att finansiera sin verksamhet", säger Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige.

Logotyper och annonser kan utan annonsörens vetskap hamna på olagliga sajter. För de illegala sajterna finns ett värde att ha seriösa annonsörers varumärken på sina sajter eftersom det till viss del legitimerar sajterna. Annonsörer kan dock välja att blockera sajterna på listan när de köper annonser online. Uppdaterade rekommendationer för hur annonsörer kan undvika att varumärket exponeras på en illegal sajt finns hos  Sveriges Annonsörer.

Se rekommendationen här

För mer information och kommentarer, vänligen kontakta:

Sara Lindbäck, Rättighetsalliansen, sara.lindback@rattighetsalliansen.se, 0702 02 18 47

Ulrika Wendt, Sveriges Annonsörer, ulrika.wendt@sverigesannonsorer.se, 0761 00 13 37

Lena Regeheim, Sveriges Mediebyråer, lena.regeheim@sverigesmediebyraer.se, 0706 41 03 92

Kenneth Danielsson, IAB Sverige, kenneth.danielsson@iabsverige.se, 0708 26 03 36

Varningslistan för illegala sajter

rarbg.to

fmovies.to

1337x.to

thepiratebay.org

soap2day.to

torrentleech.org

fmovies.ps

hdfilmer.net

dreamfilmsw.com

streamtajm.com

Om Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation och ett nätverk för marknadsförare. Med drygt 5 000 marknadsförare representerade i ca 400 medlemsföretag i Sverige (2021) driver Sveriges Annonsörer flera viktiga branschinitiativ inom områdena effekt, transparens, ansvar och hållbarhet. Sveriges Annonsörer har också ett nära samarbete med sin globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers).

Med hjälp av kunskapshöjande insatser i form av utbildningar, certifieringar, webinar, guider, rapporter, rådgivning samt rekommendationer och riktlinjer får medlemmar stöd och vägledning inom marknadsföringens viktigaste områden. Läs gärna mer på www.sverigesannonsorer.se

Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här.

Sara Lindbäck, jurist, Rättighetsalliansen
Ulrika Wendt, jurist, Sveriges Annonsörer