Du bilist, Se Oss - vi vill överleva!

Alltför många MC-olyckor beror på att du bilist inte tittar efter oss motorcyklar i trafiken. För att öka andra trafikanters uppmärksamhet mot motorcyklister genomför Sveriges MotorCyklister kampanjen ”Se Oss”. Fredag 30 april rivstartar vi med premiär för filmen ”Se Oss”!

Med filmen Se Oss vill vi förmå dig som bilist att:

-   Titta en extra gång innan du svänger

-   Använd alltid blinkers

-   Gör aldrig en U-sväng utan att vara säker på att ha fri sikt

-   Vi motorcyklister är små och döljs bakom skyltar och A-stolparna i din bil

-   Håll avståndet

-   Se Oss i trafiken!

Därför behövs en Se Oss kampanj!

I en kollision med ett annat fordon är motorcyklisten alltid förlorare. Omkring hälften av de motorcyklister som dödas gör det i en kollision med ett annat fordon, oftast en bil. I 75 procent av fallen har en bilist kört ut framför motorcyklisten. Detta visar Trafikverkets djupstudier. Försäkringsbolaget Trygg-Hansa presenterade förra veckan statistik över MC-olyckor med fler fordon inblandade. Siffrorna visar att bilister är vållande i 64 procent av olyckorna.

Se Oss-kampanjen riktar sig mot både motorcyklister och andra trafikanter. På www.seoss.nu finns mer information, tips till motorcyklister och andra trafikanter, kampanjmaterial och filmer från hela världen samt forskning om problematiken. Där finns filmen Se Oss! Erfarenheter från andra länder visar att uppmärksamhetskampanjer är ett effektivt sätt att minska kollisioner.

”Varje olycka som sker under 2010 mellan en motorcyklist och en annan trafikant samlas på www.seoss.nu Tyvärr uppdateras den sidan nästan varje dag”, berättar generalsekreterare Jesper Christensen.

”SMC:s Se Oss kampanj finansieras helt av intäkterna från medlemsavgifter till Sveriges MotorCyklister. En intresseorganisation kan inte köpa annonsplats i rikstäckande media. Därför hoppas vi på bred spridning av filmen och övrigt kampanjmaterial genom alla som värnar om motorcyklisternas säkerhet”, säger Christensen.

”SMC når motorcyklisterna men inte andra trafikanter. Här hoppas vi på hjälp av media, myndigheter, organisationer och andra i trafiksäkerhets-Sverige.

Länk till filmen: www.svmc.se/seossfilmen

Jesper Christensen, generalsekreterare SMC, 070-557 75 00

Maria Nordqvist, internationell sekreterare SMC, 070-538 39 38

Kontakt produktionsbolaget: Måns Rande, Manic Motion, 070-234 73 23

SMC, Sveriges MotorCyklister, är en intresseorganisation för alla motorcyklister som åker på landsväg. SMC har omkring 67 000 medlemmar. SMCs viktigaste arbetsområden är trafiksäkerhet, turism, försäkringar, konsumentfrågor, opinionsbildning, information och internationellt arbete.