Sveriges största roadracingtävling för amatörer

Report this content

I år arrangerar riksorganisationen Sveriges MotorCyklisters sportklubb ett mästerskap i roadracing. Klubbmästerskapet körs i 15 deltävlingar och blir därmed landets största roadracingtävling.

Sveriges MotorCyklisters, SMC, har under många år arrangerat trafiksäkerhetsutbildningar för motorcyklister. Andelen av de kurser som körs på roadracingbanor har växt mycket under senaste åren. Många har upptäckt att det inte bara är lärorikt, utan också väldigt roligt att köra motorcykel på bana.

Flera deltagare som återkommer på kurserna år efter år och har efterlyst möjligheten att få testa på roadracing på amatörnivå. Därmed uppstod ett behov av en sportklubb/förening inom SMC, där man under säkra former och till en rimlig kostnad kan testa på roadracing och utvecklas ännu mer som förare. SMC bildade därför klubben SMC Sport. Klubben har idag cirka 250 medlemmar och har som syfte att fungera som en länk till den etablerade MC-sporten, för landsvägsåkare som tycker om att köra fort på bana. Man kan köra med klubben på sin vanliga landsvägsmotorcykel. Därmed krävs inga uppstartskostnader och investeringar för en speciell motorcykel, godkänd för racing.

Under 2015 arrangerar medlemmarna i SMC Sport ett klubbmästerskap i roadracing. Tävlingen körs serieform (Cup) och har inte mindre än 15 deltävlingar är inplanerade. Det innebär att cupen är Sveriges största tävling inom denna motorsport.

- Det känns mycket bra att vår satsning på att få gasglada motorcyklister att köra fort på motorbana istället för på landsväg lyckats så bra, säger Jesper Christensen, generalsekreterare i SMC tillika ordförande i SMC Sport.

Första deltävlingen körs redan den 25 april på Karlskoga Motorstadion. Därefter hålls ytterligare 14 deltävlingar varav finalen är den 13 september.

- Jag hoppas att det kommer många och hejar fram våra diktiga förare. Extra roligt är att vi har så många duktiga kvinnliga förare som jag tror kommer att vara med och slåss om pallplats, säger Jesper Christensen.

Läs mer om SMC Sports klubbmästerskap på SMC:s hemsida: www.svmc.se

Mer information:

Jesper Christensen, generalsekreterare SMC/ordförande SMC Sport

Tel: 0243-669 78.

E-post: jesper.christensen@svmc.se

Sveriges MotorCyklister, SMC, är en intresseorganisation för motorcyklister. SMC har omkring 71 000 medlemmar.
SMC:s viktigaste arbetsområden är trafiksäkerhet, turism, försäkringar, konsumentfrågor, fortbildning, opinionsbildning och information.

Citat

Jesper Christensen