Västerås stad prisas av Sveriges MotorCyklister

Västerås är den enda kommun i Sverige som inkluderar motorcyklar i sin trafikplan. Den beaktar de oskyddade trafikanterna, motorcyklisterna, lite extra i frågor som rör trafiksäkerhet och parkeringsmöjligheter.

I samband med kommunstyrelsens sammanträde den 20 augusti kommer Sveriges MotorCyklister, SMC, att dela ut priset ”Rätt Tänkt” till Västerås stad.

Sveriges MotorCyklisters utmärkelse Rätt Tänkt delas ut som ett tack för en bra insats för trafiksäkerhet och motorcyklism och som en uppmuntran för fortsatt arbete i samma anda.

Priset delas ut av SMC:s ordförande Tomas Bergström och Tor Berg, från SMC Västmanland.
Onsdagen den 20 augusti 13.30 börjar kommunstyrelsen sitt sammanträde i stadshuset. Prisutdelningen står först på sammanträdets dagordning.

Sveriges MotorCyklisters motivering till priset Rätt Tänkt lyder:

”Av Sveriges 290 kommuner är det hittills bara en som inkluderat motorcyklar och mopeder i Trafikstrategi och Trafikplan inför framtiden. Det är Västerås stad, som tidigare glömde oss i likhet med andra kommuner.

Ett remissvar från SMC ledde till ett konstruktivt möte där olika frågor diskuterades om planering och utformning, drift och underhåll, MC-parkeringar, framkomlighet och trafiksäkerhet för motorcyklister. Västerås stad lyssnade på MC-förares åsikter som samlades in genom en enkät under MC-mässan. Kommunen efterlyser synpunkter på MC-parkeringar från SMC. Kommunen säger att SMC:s detaljerade förslag om val av lagningsmaterial, skyltning och utformning ska tillgodoses inom ramen för planprocessen.

Allt detta gör Västerås stad till ett föredöme i frågan om att inkludera motorcyklister i allt som rör trafikplanering. Genom att ge priset till Västerås stad hoppas SMC att 289 kommuner ser Västerås som ett föredöme och inkluderar alla som färdas på MC och moped i trafikplaner och trafikstrategier.”

Kontaktinformation:

Jesper Christensen, generalsekreterare: 070-557 75 00

Maria Nordqvist, politisk sekreterare: 070-538 39 38

Petra Holmlund, informatör: 070-600 71 27

Sveriges MotorCyklister är en intresseorganisation för motorcyklister. SMC har drygt 64.000 medlemmar. Våra viktigaste arbetsområden är trafiksäkerhet, information, fortbildning, turism, försäkringar, konsumentfrågor och opinionsbildning.  www.svmc.se