30 000 sparare skänker 43 miljoner via Swedbank Humanfond

Totalt sedan Swedbank Humanfond startade 1992, har spararna i fonden skänkt över 1,2 miljarder kronor till ideellt arbete världen över. Fonden har ingen avgift och två procent av kundens sparande går årligen till av spararna själva utvalda välgörenhetsorganisationer. I år uppgick den sammanlagda summan från spararna till 43 miljoner, och går till 73 olika välgörenhetsorganisationer.

De kunder som sparar i fonden investerar inte bara i sin egen framtid, utan bidrar även till en mer hållbar samhällsutveckling. Bland de mottagande organisationerna finns allt ifrån de som ger stöd till personer med olika sjukdomar, forskning, hjälp till barn både i Sverige och utomlands, insatser för en bättre miljö och hälsa och stöd i krigsdrabbade områden.

- Vi vill skicka ett stort och varmt tack till alla de som har valt att spara i Swedbank Roburs Humanfond, tillsammans gör vi en konkret och positiv skillnad. Det är lika stort varje år att få vara med och förmedla spararnas dryga 40 miljoner kronor till alla fantastiska organisationer. Det känns också extra varmt i hjärtat att se att pengarna hjälper till inom så många olika områden, säger Liza Jonson, vd Swedbank Robur.

Fonden investerar långsiktigt i bolag som genom sina produkter, tjänster eller verksamheter kan bidra till omställningen till ett mer hållbart samhälle. Fonden investerar även i bolag där Swedbank Robur identifierat en påbörjad omställning och som framöver har möjlighet att bidra till en mer hållbar utveckling.

- Som förvaltare för fonden letar jag hela tiden aktivt efter bolag som erbjuder lösningar som på olika sätt kan bidra till en hållbar omställning i samhället, gärna inom områden där det krävs större förflyttningar i värdekedjan. Nya idéer och lösningar kan uppstå både i väletablerade stora bolag men även i nystartade affärsmodeller. Därför är det intressant att även söka möjliga investeringar bland de lite mindre bolagen och nya bolag som kommer till börsen, säger Catrin Jansson, förvaltare av Swedbank Humanfond.

Mer information:
www.swedbank.se/hjartedagen

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Press manager, Swedbank Robur tfn. +46 72 230 52 64

Riskinformation
Vi vill påminna om att historisk avkastning inte garanterar avkastning i framtiden. Värdet på fonder kan både minska och öka och det är inte säkert att du får tillbaka alla pengar du har satt in. En fond med riskklass 6-7 kan på grund av sin sammansättning och använda förvaltningsmetoder minska och öka kraftigt i värde. Du hittar faktablad, informations-broschyr och fondbestämmelser under respektive fond på swedbankrobur.se/fondlista eller hos din återförsäljare.

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1 500 miljarder SEK, varav ca 800 miljarder SEK i fonder (2019). Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet.

Citat

Liza Jonson, vd Swedbank Robur