Aktiespararnas grupptalan mot Swedbank Robur

I en intervju med Swedbanks styrelseordförande Anders Sundström i Ekots Lördagsintervju den 21 februari uppgavs att Swedbank hotar att stämma sina fondkunder. Bakgrunden är Aktiespararnas grupptalan vid Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) mot Swedbank Robur med begäran om att Swedbank Robur ska betala 7 miljarder kronor.

Swedbank Roburs uppfattning är att de utpekade fonderna alltid har förvaltats aktivt och att information om förvaltningen, vilken avgift som utgått och avkastningen för fonderna alltid har redovisats öppet.

– Det här ärendet är principiellt viktigt för hela fondbranschen både i Sverige och utomlands och rör dessutom stora belopp. Därför har vi hela tiden sagt att ARN inte är rätt väg att gå vid grupptalan. ARN är en utmärkt myndighet för konsumentärenden som till exempel borttappade kreditkort och motsvarande. ARN handlägger ärendena endast skriftligt. I det här fallet behövs även muntliga redogörelser. I ett domstolsförfarande kan man dessutom överklaga frågan, säger Tomas Hedberg, VD i Swedbank Robur.

– Aktiespararna har tyvärr inte varit tydliga med vad deras grupptalan kan få för konsekvenser. Om ARN väljer att ta upp frågan och det visar sig att de har en annan uppfattning än Swedbank Robur är ett domstolsförfarande den enda vägen att gå för att få saken prövad. Vi vill inte att en sådan olycklig situation ska uppstå. Med det är viktigt att förstå att det kan bli resultatet av Aktiespararnas agerande. Att Carl Rosén, VD i Aktiespararna, i ett uttalande likställer ett domstolsförfarande med maffiametoder är absurt. Att kunna få sin sak prövad i domstol är fullständigt normalt, säger Cecilia Hernqvist, kommunikationsdirektör på Swedbank.

ARN har ännu inte fattat beslut om att ärendet ska tas upp för behandling.

För ytterligare information:
Cecilia Hernqvist, kommunikationsdirektör, Swedbank, tfn: 08-585 907 41
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 314 kontor i Sverige och 156 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2014 uppgick balansomslutningen till 2 121 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se