Ana-Maria Matei ny chef för Internrevision på Swedbank

Ana-Maria Matei kommer närmast från Handelsbanken där hon under flera år har arbetat med internrevision på ledningsnivå. Hon har drygt 18 års erfarenhet av revisionsarbete, varav merparten från seniora uppdrag inom den finansiella sektorn.

Rekryteringen av Ana-Maria Matei bidrar till att ytterligare stärka en viktig nyckelfunktion inom banken. Hon har en gedigen erfarenhet av revision från myndigheter, bank och konsultbranschen.

- Styrelsen ser att kombinationen av Ana-Maria Mateis breda perspektiv, goda insyn i arbetet att förebygga finansiell brottslighet, samt omfattande kunskap om processer relaterade till intern styrning och kontroll, kommer att vara mycket värdefull för Swedbank, säger Bo Magnusson, vice ordförande Swedbank, och ordförande i bankens revisionsutskott.

Group Internal Audit ansvarar för att utveckla och bibehålla ett kvalitetssäkrings- och förbättringsprogram för banken enligt  styrelsens policy för internrevision på Swedbank AB.

Ana-Maria Matei kommer i sin nya roll att rapportera direkt till Bo Magnusson, vice ordförande Swedbank och ordförande i bankens revisionsutskott. Hon påbörjar sin nya roll på Swedbank den 1 april 2020.

Kontakt:
Unni Jerndal, presschef, Swedbank, tfn: +46 73-092 11 80

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 173 kontor i Sverige och 123 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2019 uppgick balansomslutningen till 2 507 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Taggar:

Citat

Styrelsen ser att kombinationen av Anna-Maria Mateis breda perspektiv, goda insyn i arbetet att förebygga finansiell brottslighet, samt omfattande kunskap om processer relaterade till intern styrning och kontroll, kommer att vara mycket värdefull för Swedbank.
Bo Magnusson, vice ordförande Swedbank