Anna Breman utsedd till expertuppdrag av regeringen

Regeringen har beslutat att utreda en modernisering av arbetsrätten och Swedbanks chefekonom Anna Breman är en av de sakkunniga i den expertgrupp som ska bistå utredningen.

- Det är ett mycket hedrande uppdrag och jag är glad över att få möjlighet att arbeta med den här utredningen. Arbetsrätt och kompetensutveckling är centrala frågor för utvecklingen i svensk ekonomi, säger Anna Breman, chefekonom och Global Head of Macro Research på Swedbank.

Utredningen ska föreslå hur arbetsrätten kan moderniseras och anpassas efter dagens arbetsmarknad samtidigt som en grundläggande balans mellan arbetsmarknadens parter upprätthålls. Utredningen leds av justitierådet Gudmund Toijer. Expertgruppen med ekonomer ska samråda med en referensgrupp med företrädare för arbetsmarknadens parter samt företrädare för de små och medelstora företagen.

Länk till mer information regeringen.se

För mer information:
Anna Breman, chefekonom och Global Head of Macro Research, Swedbank tfn +46 70 314 95 87
Unni Jerndal, presschef, Swedbank tfn: +46 73 092 11 80

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 186 kontor i Sverige och 125 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2018 uppgick balansomslutningen till 2 246 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Det är ett mycket hedrande uppdrag och jag är glad över att få möjlighet att arbeta med den här utredningen. Arbetsrätt och kompetensutveckling är centrala frågor för utvecklingen i svensk ekonomi.
Anna Breman, chefekonom och Global Head of Macro Research Swedbank