Årets största tapp för hotell och restauranger förra veckan

Under förra veckan hade hotell och restauranger sitt hittills största omsättningstapp under 2020. Det finns inte heller några tecken på tidig julhandel. Det visar Swedbanks kortstatistik.

-Det märks tydligt att aktiviteter som innebär att man träffar andra människor fortsätter att påverkas negativt av pandemin. Vi räknar med att en vändning till det bättre dröjer tills våren 2021, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.

Efter en tillfällig dämpning i nedgången under föregående vecka fortsatte tappet inom hotell och restaurang förra veckan. Nu är omsättningen inom hotell och restaurang 54 procent lägre än förra året. Det är den största nedgången under 2020.

Biografer, konserter och teatrar fortsatte också att tappa försäljning, och där är nu omsättningen 91 procent lägre än förra året. Reserelaterade kortköp har också gått ner ytterligare.

Konsumtionen i Sverige var som helhet 8 procent lägre under veckan som slutade den 5 december, jämfört med motsvarande vecka i fjol. Det är en lika stor nedgång som veckan innan, visar statistik som tas fram av Swedbank Makro utifrån korttransaktioner inom Swedbank Pay, som hanterar över hälften av alla korttransaktioner i Sverige.

Varuhandeln var under senaste veckan 2 procent högre än motsvarande vecka förra året. Det berodde framför allt på att dagligvaruhandeln ökade med 10 procent.

- Att varuhandeln står emot gör att det totala omsättningstappet inte är lika stort som i våras, säger Andreas Wallström.

Liksom förra året inleddes december relativt lugnt och på en betydligt lägre nivå än under Black Week. Det syntes inga tecken på att julhandeln hade startat ovanligt tidigt. Förra året steg omsättningen som mest veckan före jul och den största shoppingdagen kring jul var den 20 december.

- Det återstår att se om julshoppingen visar samma mönster i år, säger Andreas Wallström.

Läs mer i den bifogade rapporten (PDF)

Kontakt:

Andreas Wallström, prognoschef Swedbank, tel +46 72 229 2007

Amanda Billner, presskommunikatör Swedbank, tel +46 73 045 11 68

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 160 kontor i Sverige och 92 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Det märks tydligt att aktiviteter som innebär att man träffar andra människor fortsätter att påverkas negativt av pandemin. Vi räknar med att en vändning till det bättre dröjer tills våren 2021.
Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.