Årsstämma den 28 maj 2020

Styrelsen i Swedbank AB har idag beslutat att årsstämma ska hållas den 28 maj 2020. Styrelsen konstaterar att bankens finansiella ställning är stark men föreslår att beslut om utdelning inte ska fattas på årsstämman utan när Covid-19 pandemins konsekvenser bättre kan överblickas. Bankens utdelningspolicy ligger fast.

Rådande situation gör att Swedbank tillsammans med många andra företag står inför stora utmaningar. Den 20 mars 2020 meddelade Swedbank att bankens styrelse, med anledning av spridningen av Covid-19, beslutat flytta årsstämman. Styrelsen informerade vidare om att årsstämma ska hållas senast den 30 juni 2020, vilket är en skyldighet enligt lag.

Vi vet idag inte hur förutsättningarna för att genomföra en årsstämma kommer att se ut de kommande månaderna. Då dessutom fyra av nio ledamöter i Swedbanks nuvarande styrelse har avböjt omval och valberedningen föreslagit nyval av fem ledamöter är det angeläget att föreslagen styrelse kan väljas och inleda sitt arbete så snart som möjligt. Därför har styrelsen beslutat att kalla till årsstämma den 28 maj 2020.

Styrelsen har vidare valt att föreslå att beslut om utdelning inte fattas på årsstämman. Swedbank har en stark finansiell ställning, både ur ett kapital- och likviditetsperspektiv, och kommer att fortsätta hjälpa sina kunder med finansiering och rådgivning under dessa svåra omständigheter. När Covid-19 pandemins konsekvenser bättre kan överblickas, avser styrelsen, om förutsättningar så föreligger, kalla till en extra bolagsstämma för att aktieägarna på denna ska kunna ta ställning till frågan om utdelning.

Swedbank värnar om aktieägarnas och medarbetarnas hälsa och strävar efter att på bästa möjliga sätt bidra i arbetet med att begränsa spridningen av Covid-19. I syfte att begränsa risken för spridning inför årsstämman avser Swedbank vidta ett flertal åtgärder samt använda den för banken nytillkomna möjligheten med poströstning. Skulle situationen förvärras och styrelsen bedömer att årsstämman inte kan genomföras på ett tillräckligt säkert sätt kan årsstämman komma att ställas in med mycket kort varsel.

Formell kallelse till årsstämman kommer att publiceras inom kort.

Detta meddelande gäller offentliggörande av insiderinformation
Swedbank AB (publ) ska offentliggöra denna information enligt Marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 596/2014, lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 april 2020, kl. 20:40.

Kontakt:
Gregori Karamouzis, chef Investor Relations, Swedbank, tel: + 46 72 740 63 38
Unni Jerndal, presschef, Swedbank, tel: +46 73 092 11 80

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 168 kontor i Sverige och 99 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2019 uppgick rörelseresultatet till 24 420 miljoner kronor. Läs mer på www.swedbank.se