Axfood och Swedbank fortsätter att utveckla mobila betalningar

Axfood och Swedbank har gemensamt beslutat sig för att långsiktigt utvidga och fördjupa samarbetet kring mobila betalningar och inför nu betaltjänsten Bart i samtliga butiker inom hela Axfoodkoncernen, det vill säga PrisXtra, Hemköp och Willys.

Swedbank och Axfood har sedan i mitten av maj tillsammans med kunder genomfört en pilot av betaltjänsten Bart i tre Hemköpsbutiker i Stockholmsområdet. Piloten har visat att tekniken fungerat och att kunderna uppskattar möjligheten att genomföra betalningar i butik med mobiltelefonen. Bart är kopplat till ett bankkort och generar vid betalningstillfället en korttransaktion via en QR-kod i mobiltelefonen, denna QR-kod läses av i kassan.

Nu fortsätter Axfood och Swedbank att utveckla sitt samarbete och introducerar betaltjänsten Bart i samtliga butiker i Axfoodkoncernen för att tillsammans med konsumenterna i handeln driva utvecklingen på det mobila betalningsområdet.

– Swedbank har en tradition att bidra till utvecklingen av betalsystem och infrastruktur. Tillsammans med sparbankerna ligger vi också långt fram vad det gäller utveckling inom mobiltjänster och har redan idag över 1 miljon mobilbankskunder som är potentiella användare för tjänsten, säger Carl Molinero, chef för Mobila betalningar på Swedbank.

– Det är viktigt för oss att kunna erbjuda våra kunder valfrihet när det gäller sättet att betala, säger Anders Quist, chef för affärsutveckling på Axfood. Reaktionerna från kunder och kassapersonal som har testat betaltjänsten har varit mycket positiva.

www.swedbank.se/bart finns mer information samt möjlighet att anmäla sig för tjänsten

För ytterligare information:
Carl Molinero, chef Mobila betalningar, Swedbank, tfn: 072-227 3983