Bättre digitala banklösningar är målet när Swedbank omorganiseras

Swedbank inleder idag en omorganisation av sin svenska verksamhet för att kunna möta kundernas förändrade behov och beteende. De digitala banktjänsterna får bättre förutsättningar att utvecklas samtidigt som kontorens ansvar tydliggörs.

Efter årsskiftet läggs Swedbanks digitala banktjänster i ett separat affärsområde med eget kundansvar. Detta är en naturlig följd av att allt färre kunder använder sig av bankkontoren och istället vill ha en komplett banktjänst på internet. Swedbanks kontor får i den nya organisationen en större frihet att själva styra sin verksamhet och kommer kunna lägga större resurser på kunder med mer omfattande rådgivningsbehov. De sex svenska regionerna får ett ökat ansvar när den nationella organisationsnivån helt plockas bort.

I Swedbanks koncernledning diskuteras koncerngemensamma frågor, även om varje ledamot har ett tydligt individuellt mandat att fatta beslut inom sitt ansvarsområde. Som en följd av omorganisationen förändras koncernledningens sammansättning. De sex regioncheferna, cheferna för Channels & Concepts och Groups Products samt CIO tar plats i ledningsgruppen. Från och med den 1 januari utökas därför Swedbanks nuvarande ledningsgrupp med Stojko Gjurovski, Marie Halling, Lena Smeby-Udesen, Ulf Ejelöv, Johan Smedman, Björn Elfstrand, Lars Friberg och Mats Engstrand. Dessutom ersätter tillträdande HR-chef Lars Friberg Marie Hallander Larsson som tackat nej till att fortsätta i banken.

Läs mer i bifogat pdf dokument.

För ytterligare information:

Thomas Backteman, kommunikationsdirektör, Swedbank, tfn: 0708-311 166
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth”. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 7,8 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 311 kontor i Sverige och cirka 200 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA, Kina, Ryssland och Ukraina. Den 30 september 2012 uppgick balansomslutningen till 1 965 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se