Beslut om indraget avgångsvederlag till tidigare VD

Mot bakgrund av vad som kommit fram i de utredningar som genomförts av den svenska och estniska Finansinspektionen, samt av den internationella advokatfirman Clifford Chance, har styrelsen beslutat att ensidigt häva avtalet om avgångsvederlag till bankens tidigare vd Birgitte Bonnesen. Avgångsvederlaget skulle ha börjat betalas ut den 29 mars 2020.

Styrelsen har också beslutat att inte rikta skadeståndsanspråk mot Birgitte Bonnesen, efter överväganden utifrån en legal bedömning av förutsättningarna för en sådan potentiell process.

Swedbanks styrelse har idag på morgonen även fattat beslut om att banken accepterar den svenska Finansinspektionens beslut om en sanktionsavgift på fyra miljarder kronor.
Banken avser inte att överklaga beslutet.

För mer information:
Unni Jerndal, presschef, Swedbank, tfn: +46 73 092 11 80

Detta meddelande gäller offentliggörande av insiderinformation
Swedbank AB (publ) ska offentliggöra denna information enligt Marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 596/2014, lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 mars, kl. 07:30.

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 168 kontor i Sverige och 99 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 31 december 2019 uppgick rörelseresultatet till 24 420 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se