Black Week gav kraftigt lyft för hemelektronik

Under ’Black Week’ steg omsättningen kraftigt inom hemelektronik, som ökade med 150 procent jämfört med föregående vecka. Den totala omsättningen inom detaljhandeln var på samma nivå som i fjol, medan försäljningen av kläder och skor minskade med 35 procent, visar Swedbanks kortstatistik.

-Det finns en del ljusglimtar i förra veckans siffror. Omsättningen inom detaljhandeln ökade jämfört med föregående vecka samtidigt som tjänstekonsumtionen tycks ha stabiliserats, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.

Konsumtionen i Sverige var som helhet 8 procent lägre under veckan som slutade den 28 november, jämfört med motsvarande vecka i fjol. Det är en liten förbättring jämfört med veckan innan då nedgången var 10 procent, visar statistik som tas fram av Swedbank Makro utifrån korttransaktioner inom Swedbank Pay, som hanterar över hälften av alla korttransaktioner i Sverige.

Black Week innebar en kraftig ökning i omsättningen inom hemelektronik, som steg med över 150 procent jämfört med föregående vecka. Jämfört med motsvarande vecka i fjol ökade försäljningen av hemelektronik med 22 procent. Konsumenternas beteende har också ändrats jämfört med i fjol.

- Onlineköpen har ökat samtidigt som försäljningsuppgången i år var betydligt mer spridd över hela veckan, säger Andreas Wallström.

Den totala omsättningen i detaljhandeln var dock oförändrad jämfört med i fjol. Kläder, möbler och hushållsprodukter ökade förvisso också starkt jämfört med veckan före, men försäljningen ligger fortsatt under fjolårets nivå. För kläder och skor är nedgången fortfarande 35 procent på årsbasis.

Omsättningen inom tjänstesektorn är nu 48 procent lägre än i fjol. Tappet för hotell och restauranger ligger på omkring 50 procent jämfört med fjolåret, medan resebranscherna ligger kvar på ännu lägre nivåer.

-Men det är inte längre fritt fall i utvecklingen inom tjänstesektorn, som åtminstone tillfälligt verkar ha bottnat. Normalt sett ökar försäljningen inom hotell och restauranger vid den här tiden på året, och det finns en risk att nedgången förstärks igen framöver, exempelvis när julbord ställs in, säger Andreas Wallström.

Läs mer i den bifogade rapporten (PDF)

Kontakt:

Andreas Wallström, prognoschef Swedbank, tel +46 72 229 2007

Amanda Billner, presskommunikatör Swedbank, tel +46 73 045 11 68

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 160 kontor i Sverige och 92 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Citat

Det finns en del ljusglimtar i förra veckans korttransaktionsdata. Omsättningen inom detaljhandeln ökade jämfört med föregående vecka samtidigt som tjänstekonsumtionen tycks ha stabiliserats.
Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.