Boindex sjönk till 110,3 första kvartalet

Hushållens marginaler vid husköp på väg att försvinna

Boindex, som mäter hus­köpkraften utifrån medianpriser på småhus, bolåneräntor och hushållens arbetsinkomster, fortsätter att krympa och nådde 110,3 för riket som helhet första kvartalet i år, jämfört med 127,9 kvartalet innan (nedreviderat från 132,3).

Det innebär att hushållens inkomstmarginaler vid husköp minskar, och nu endast uppgår till drygt 10 %. Så låga marginaler har inte noterats sedan under finanskrisen hösten 2008.

Utifrån vår norm är Boindex 100 när hushållen använder 15 procent av sina för­värvsinkomster före skatt till bolånekostnader, och därmed har råd med sina husköp. Ju högre Boindex, desto högre är marginalerna och därmed husköpkraften.

De senaste sex kvartalen har husköpkraften minskat i takt med högre bolåneräntor, svagare inkomstutveckling och fortsatta prisuppgångar på småhus. Boindex ger signaler om den kommande prisutvecklingen på småhus – sjunker Boindex under 100 på riksnivå är detta sannolikt en indikation på att huspriserna inom kort börjar falla.

- De höga huspriserna, i kombination med de stigande bolåneräntorna, gör det allt svårare för hushållen att få råd med boendet, säger Cecilia Hermansson, Swed­banks chefekonom, och tillägger att detta kan komma att leda till en mer dämpad utveckling på fastighetsmarknaden samt även i bil- och detaljhandeln.

Samtliga Boindex finns tillgängliga i tabell- och diagramform i bifogat pdf dokument eller på www.swedbank.se/boindex

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cecilia Hermansson, Ekonomiska sekretariatet, tfn 08-5859 7720, eller e-post: cecilia.hermansson@swedbank.se

Swedbank är banken för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder Swedbank ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 9,5 miljoner privatkunder och ca 535 000 företagskunder med 377 kontor i Sverige och 224 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i Norden, USA, Kina, Japan, Ryssland och Ukraina. Per den 31 mars 2010 uppgick balansomslutningen till 1 890 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se