Boindex steg under andra kvartalet

Efter en period med sjunkande värden vände Swedbanks Boindex upp under årets andra kvartal. Men skillnaderna på bostadsmarknaden mellan storstad och landsbygd, småhus och bostadsrätter, och mellan olika kommuner kan vara stora.

Swedbanks Boindex mäter hushållens möjligheter att köpa en bostad. Kvartal två steg det sammanvägda indexet för småhus och bostadsrätter från 91 till 94. Boindex för småhus steg från 90 till 93, medan det för bostadsrätter låg kvar på 95. Den som köper en bostad idag behöver lägga i genomsnitt 32 procent av disponibel inkomst på boendeutgifter.

-    Lägre räntekostnader och lägre kostnader för hushållsel och uppvärmning börjar göra tydliga avtryck i boendekostnaden trots högre bostadspriser, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Högre bostadspriser i Göteborg och Stockholm

Småhuspriserna steg med i genomsnitt 0,8 procent. Mest steg priserna på småhus och bostadsrätter i Göteborg stad, med nästan 12 respektive 6 procent. I Stockholms stad steg småhuspriserna med drygt sju procent och bostadsrätterna med nästan fyra procent.

-    Bostadsmarknaden är inte homogen. Priserna för småhus och bostadsrätter kan utvecklas åt olika håll, precis som marknaden för småhus och bostadsrätter kan skilja sig mellan storstad och landsbygd. Priserna kan även utvecklas olika mellan inte minst mindre kommuner. Bostadsmarknaden är med andra ord lokal. Goda kunskaper om den lokala marknaden är en fördel vid bostadsaffärer, säger Arturo Arques.

Viktig information i bostadsrättsföreningarnas årsredovisningar
För den som ska köpa eller bor i en bostadsrätt är det viktigt att sätta sig in i föreningens ekonomi. Därför finns en fördjupningsdel av boindex som guidar om hur man läser och tolkar bostadsrättsföreningars årsredovisning.

Rapporterna Swedbank Boindex kvartal 2 och Så läser du bostadsrättsföreningarnas årsredovisning finns bifogad.

Kontakt:
Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom, tfn +46 72 242 99 62,
Charlotte Nilsson, pressansvarig, tfn +46 76 534 66 12

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se