Bonde möter bonde – nätverksträffar för inspiration över generationsgränserna

Antalet lantbruk minskar, de blir rationellare, odlar större arealer och avstånden mellan de aktiva brukarna blir allt längre. För att svenska lantbruk ska fortsätta utvecklas och växa är det viktigt att böndernas kunnande och erfarenheter förs vidare till nya generationer. Med förhoppningen om att möjliggöra nya samarbeten och idéer bönder emellan, arrangerar Swedbank och Sparbankerna tillsammans med LRF Konsult och LRF Ungdomen nätverksträffar för lantbrukare runt om landet.

Tanken med träffarna är att skapa utrymme för erfarna lantbrukare att dela med sig av sitt kunnande till yngre generationer, samt skapa förutsättningar för mentorer och adepter att hitta varandra. Ett mentorskap bidrar bland annat till att kapa barriärerna mellan erfarna och yngre lantbrukare och skapar möjlighet att överföra värdefull kunskap åt båda håll.

– Det blir allt ovanligare för familjeägda lantbruk att gå i arv och vi ser flera äldre bönder som succesivt slutar att utveckla sina verksamheter inför framtiden på grund av detta. Samtidigt finns det många unga därute med intresse att driva lantbruk. Vi vill hjälpa dessa personer att hitta varandra i ett tidigt skede och ge dem stöd längs vägen, säger Magnus Hammar, segmentsansvarig på Swedbank.

Erfarna bönder ger yngre mod att satsa
I år är det andra gången som nätverksträffarna ”Bonde möter bonde” arrangeras, de kommer att genomföras i Skövde, Falkenberg, Enköping, Karlstad och Jönköping.

– Vi kan se ett tydligt behov av denna typ av forum. Som bank vill vi visa att vi har den kunskap och erfarenhet som krävs för att förstå en lantbrukares affär och dennes ständiga utmaningar. Som erfaren lantbrukare är det av stor vikt att se över hur man vill att företaget ska utvecklas i framtiden, och som ung i branschen är det viktigt att våga satsa och bredda sitt nätverk, som alla företagare, avslutar Magnus Hammar.

Läs mer om träffarna på swedbank.se/bonde

För ytterligare information:
Magnus Hammar, segmentsansvarig Skog och Lantbruk, Swedbank tfn: 08-589 35 74