Britta Hjorth-Larsen ny chef för Group Compliance

Swedbank har rekryterat Britta Hjorth-Larsen till uppdraget som chef för Group Compliance. Britta Hjorth-Larsen börjar sin nya tjänst senast den 1 augusti och kommer att ta plats i Swedbanks koncernledning.

Britta Hjorth-Larsen har lång erfarenhet från banksektorn och arbetar för närvarande som chef för icke-finansiella risker på Bank of Ireland. Mellan 1999 och 2020 arbetade hon i olika roller på Nordea.

─ Jag är mycket glad över att få välkomna Britta till Swedbank. Hennes omfattande kunskaper och erfarenheter kommer att vara mycket viktiga när Compliance fortsätter att proaktivt säkra bankens regelefterlevnad, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef för Swedbank.

Swedbanks nuvarande chef för Group Compliance, Ingrid Harbo, går i pension den 31 mars vilket tidigare har kommunicerats.

─ Jag ser mycket fram emot att börja på Swedbank och fortsätta den förändringsresa där vi ständigt stärker compliance-kulturen samt förbättrar kontroller och processer, säger Britta Hjorth-Larsen.

Britta Hjorth-Larsen har en Master of Science in Business Administration and Commercial Law från Copenhagen Business School. Hon kommer att tillträda sin tjänst i Swedbank senast den 1 augusti.

Kontakt:
Ralf Bagner, pressansvarig, ralf.bagner@swedbank.se, 0730 421649

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se

Jag är mycket glad över att få välkomna Britta till Swedbank. Hennes omfattande kunskaper och erfarenheter kommer att vara mycket viktiga när Compliance fortsätter att proaktivt säkra bankens regelefterlevnad.
Jens Henriksson, vd och koncernchef för Swedbank