Caroline Sundin ny hållbarhetsanalytiker på Swedbank Robur

Swedbank Robur har rekryterat Caroline Sundin som ny hållbarhetsanalytiker. Hon kommer närmast från en roll på MCSI:s Climate Risk Center i Zürich, där hon arbetade med utvecklingen av MCSI:s Climate Value-At-Risk.

Caroline Sundin har, efter sin examen från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) (Sverige), arbetat med produktutveckling, dataanalys och kvalitetsstyrning av KPI:er relaterat till klimatomställningen.

Vi är mycket glada över att välkomna Caroline Sundin till Swedbank Robur. Hennes erfarenhet och spetskompetens relaterat till dataanalys, rapporterings- och uppföljningsmetoder kopplat till klimatomställningen, ligger helt i linje med vårt målmedvetna arbete att uppnå de tuffa mål vi har satt i vår klimatstrategi, säger Pia Gisgård, chef hållbarhet och ägarstyrning på Swedbank Robur.

Under sina studier på KTH och i sina tidigare uppdrag, bland annat på fintech bolaget Carbon Delta (Zürich), har Caroline Sundin haft ett stort fokus på klimatomställningen. Hon har också varit delaktig i framtagandet av UNEPFI:s* rapport ”Changing course: A comprehensive investor guide to scenario-based methods for climate risk assesment, in response to TCFD**”.

- Klimatfrågan är central i allt hållbarhetsarbete. Att begränsa uppvärmningen är en viktig förutsättning och nyckel för att nå i princip alla av FNs globala utvecklingsmål. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med Swedbank Robur få arbeta vidare med att driva dessa frågor, och vara med och utveckla de standarder och metoder som kan bidra till att skifta investeringar i en mer hållbar riktning, säger Caroline Sundin, hållbarhetsanalytiker på Swedbank Robur.

Caroline Sundin påbörjade sin nya tjänst i augusti 2021, och kommer att ingå i teamet Hållbarhet och ägarstyrning.

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, press manager, Swedbank Robur, tfn. +46 072 230 54 62

*(UNEPFI) United Nations Environment Programme Finance Initiative, ett samarbete inom ramen för FN, med banker, försäkringsbolag och investerare för att skapa en hållbar finansiell sektor.

** (TCFD) Task Force on Climate-related Financial Disclosures. Initiativet lanserades 2017. HIttills har ca 1000 globala företag och organisationer (inklusive den svenska regeringen) anammat TCFD för att bättre kunna identifiera sina klimatrelaterade finansiella risker och möligheter.

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1678 miljarder SEK (2020).
Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet. Läs mer på www.swedbankrobur.se.

Klimatfrågan är central i allt hållbarhetsarbete. Att begränsa uppvärmningen är en viktig förutsättning och nyckel för att nå i princip alla av FNs globala utvecklingsmål. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med Swedbank Robur få arbeta vidare med att driva dessa frågor, och vara med och utveckla de standarder och metoder som kan bidra till att skifta investeringar i en mer hållbar riktning.
Caroline Sundin, hållbarhetsanalytiker, Swedbank Robur