Corporate Governance & Engagement Report 2022

Swedbank Robur är Sveriges största fondbolag och tar en aktiv roll som investerare. I den nya årliga rapporten ”Corporate Governance & Engagement 2022” presenteras hur man utifrån sin ägarroll integrerar och arbetar med att stötta och driva hållbarhetsfrågor i sina investeringar.

I rapporten för 2022 framgår bland annat att fondbolaget:

• Röstade på 852 bolagsstämmor på 35 olika marknader
  • Utvärderade 400 aktieägarförslag.
  • Röstade för 87% av aktiekapitalet
  • Deltog i 110 valberedningar, vilket är fler än någon annan investerare i Sverige.
  • Genomförde 1692 bolagsdialoger där man bland annat lyfte fokus på barns rättigheter, tillgång till läkemedel, klimatet, kemikalier och vatten.

På den svenska marknaden har Swedbank Robur sedan länge upparbetade och goda relationer med bolagen man investerar i. De senaste åren har man också noterat att internationella bolag allt oftare tar kontakt för att diskutera utvecklingen av sin bolagsstyrning och säkra stöd för förslag till kommande bolagsstämmor.

- Det ökade intresset från både stora och mindre internationella bolag är glädjande. Vi har under många år byggt upp en stark intern kompetens i förvaltningen, och vi ser mycket positivt på att utifrån vår ägarroll, och dessutom på bolagens egna initiativ, få möjlighet att vara med och inspirera, dela med oss av våra erfarenheter, stötta och ta aktiv del i att driva bolagens hållbarhetsarbete framåt, säger Pia Gisgård, chef Hållbarhet och ägarstyrning på Swedbank Robur.

I de fördjupade bolagsdialogerna under 2022 lyfte Swedbank Robur bland annat fokus på frågor som rör klimatet, barns rättigheter och tillgång till läkemedel. Man var också aktiv i flera av de internationella och nationella samarbetsforumen man deltar i.

- Samarbete är centralt om vi ska göra skillnad på riktigt. Vi fortsätter att engagera oss och arbeta i de forum och initiativ vi är engagerade i, och här vill jag särskilt lyfta Finance for Biodiversity Pledge, Net Zero Asset Managers, Climate action 100+ samt Global Child Forum, säger Pia Gisgård.

Global Child Forum initierades av H.M. Konungen och H.M. Drottningen av Sverige 2009 som en del av deras långvariga engagemang för frågor om barns rättigheter. Global Child Forum tog 2013 fram ett benchmark index för att bedöma hur bolag agerar när det gäller barns rättigheter. Idag täcker detta index nära 3000 företag globalt.

- Vi anser att det är viktigt att bolagen tar upp aspekter som rör barns rättigheter i sin affärsverksamhet. Under 2022 hade vi dialoger med ett trettiotal bolag i denna fråga, och bad dem rapportera och besvara hur de hanterar barnrelaterade problem och vilka mål och strategier de har på plats för att minska riskerna kring detta, säger Pia Gisgård.

Swedbank Robur undertecknade även två nya samarbetsinitiativ under året.”Initiative on Hazardous Chemicals” som har till mål att påverka kemikaliebolag världen över att öka rapporteringen kring, och arbeta för att fasa ut, svårnedbrytbara kemikalier, samt ”Valueing Water Finance Initiative” som syftar till att påverka de 72 bolag som har den högsta påverkan på vatten i världen att arbeta för att uppnå FN:s globala hållbarhetsmål för vatten.

Mer information:
Swedbank Robur Corporate Governance & Engagement Report 2022 (länk) (Eng)
Swedbank Roburs hållbarhetsarbete (
länk)

Kontakt:
Carina Sesser Nylund, Press och informationschef, Swedbank Robur, +46 72 230 52 64

Swedbank Robur är helägt av Swedbank och verksamt på Swedbanks fyra hemmamarknader. Swedbank Robur bildades 1967 och erbjuder drygt 80 fonder, institutionell och diskretionär kapitalförvaltning och förvaltning av pensionskapital. Totalt antal kunder är ca 3 miljoner i Sverige och ca 1 miljon i de baltiska länderna. Swedbank Robur är den tredje största ägaren på Stockholmsbörsen. Det förvaltade kapitalet uppgår till ca 1352 miljarder SEK (per den 31 dec 2022). Swedbank Roburs målsättning är att var den främsta aktören när det kommer till både avkastning och hållbarhet.

Citat

Det ökade intresset från både stora och mindre internationella bolag är glädjande. Vi har under många år byggt upp en stark intern kompetens i förvaltningen, och vi ser mycket positivt på att utifrån vår ägarroll, och dessutom på bolagens egna initiativ, få möjlighet att vara med och inspirera, dela med oss av våra erfarenheter, stötta och ta aktiv del i att driva bolagens hållbarhetsarbete framåt.
Pia Gisgård, chef Hållbarhet och ägarstyrning, Swedbank Robur