Ekonomiskt lyft väntar hushållen i slutet av året

Hushållen ser ut att få mer pengar i plånboken vid årets slut jämfört med 2023. Högre löner och pensioner tillsammans med lägre inkomstskatter och bolåneräntor kan ge ökade möjligheter till sparande och konsumtion. Störst ökning får småhusägare i Stockholm som ser ut att få över 7 000 kronor mer i månaden. Det visar en ny rapport från Swedbank och sparbankerna.

Swedbank och sparbankernas nya rapport Kvar till sparande visar hushållens möjligheter till sparande och konsumtion efter att boende och rimliga levnadskostnader är betalda. Högre disponibelinkomster och lägre bolåneräntor ser ut att ge tydliga avtryck i hushållens plånböcker mot slutet av året.

-    Efter två år av ekonomiskt stålbad ser hushållen ut att gå mot ljusare tider. Inte minst om inflationen landar på 1,9 procent i december och bolåneräntorna på 3,65 procent som är vår prognos, säger Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Stockholmare får mest pengar över – minst ökning i Västervik och Lidköping
Mest pengar ser småhusägare i Stockholm ut att få. De drar mest nytta av högre inkomster, lägre skatter och inte minst lägre bolåneräntor. Som mest kan det bli över 7 000 kronor mer i månaden. Ensamstående och unga vuxna i bostadsrätt i Västervik och Lidköping ser ut att få den minsta förbättringen. De ser ut att få mellan 500 och 800 kronor mer i månaden.

-    Förlorarna är hushåll i hyresrätt. De har normalt mindre marginaler och kan inte dra nytta av eventuella räntesänkningar på samma sätt som småhusägare och bostadsrättshavare, säger Arturo Arques.

Många hushåll har inte råd med bil
Bilen är för många en nödvändig levnadskostnad. Ensamstående och unga vuxna har dock svårt att ha råd med bil, i synnerhet om de samtidigt ska kunna spara till oförutsedda utgifter, fritidsaktiviteter och andra nöjen.

Kontakt:
Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom, tfn +46 72 242 99 62
Charlotte Nilsson, pressansvarig, tfn +46 73 534 66 12

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se