Erik Ljungberg till Swedbank från Scania

Swedbank har rekryterat Erik Ljungberg till uppdraget som ny kommunikationsdirektör. Han har även ansvar för varumärke, marknadsföring och hållbarhetsfrågor och tar plats i koncernledningen.

Erik Ljungberg kommer närmast från en position på Scania där han är Senior Vice President och kommunikationsdirektör sedan 2008. Sedan 2018 inkluderar ansvaret också marknadsföring och varumärke.

- Jag ser fram emot att få arbeta med Erik Ljungberg. Han kommer att ge ett viktigt bidrag till bankens utveckling med sin breda erfarenhet inom kommunikation, marknadsföring och hållbarhetsarbete, säger Swedbanks vd och koncernchef Jens Henriksson.

Erik Ljungberg har under sin karriär på Scania haft ledande positioner både internationellt och i Sverige, sedan han började inom fordonskoncernen 1997. Bland annat var han ansvarig för Corporate Relations 2008-2018.

- Jag är både stolt och hedrad över att få leda kommunikationsarbetet i Swedbank och bidra i det viktiga samhällsuppdrag som banken har, säger Erik Ljungberg.

Erik Ljungberg är civilekonom, Master of Science in Business administration and Management vid Ekonomihögskolan i Lund. Han har också ett förflutet som ekonomijournalist. Han kommer att tillträda sin tjänst i Swedbank senast i juli.

Kontakt:
Unni Jerndal, presschef Swedbank, tfn +46 73 092 11 80

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 173 kontor i Sverige och 123 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Den 30 september 2019 uppgick balansomslutningen till 2 507 miljarder kronor.

Läs mer på www.swedbank.se

Jag ser fram emot att få arbeta med Erik Ljungberg. Han kommer att ge ett viktigt bidrag till bankens utveckling med sin breda erfarenhet inom kommunikation, marknadsföring och hållbarhetsarbete.
Jens Henriksson, vd och koncernchef Swedbank