Estniska åklagarens utredning av Swedbank AS läggs ned

Swedbank AS i Estland har idag fått information om att den utredning som bedrivits av den särskilda ekobrottsutredaren vid rikspolisen i Estland visar att något brott inte har begåtts och att utredningen därför läggs ned. Utredningen som rörde åren 2014 till 2016 granskade om det förekommit penningtvätt inom Swedbank AS.

Utredningen inleddes efter det att den estniska finansinspektionen i november 2019 överlämnade en del av sin utredning kring Swedbank AS till den estniska åklagarmyndigheten. Swedbank AS har samarbetat fullt ut med myndigheten.

– Med beskedet från åklagaren i Estland kan vi lägga ännu en utredning kring historiska tillkortakommanden bakom oss, säger Tomas Hedberg Head of Special Task Force och vice vd i Swedbank.

Kontakt:
Mattias af Geijerstam, kommunikationschef, 073 398 05 02
Annie Ho, chef Investor Relations, 070 243 78 15

Denna information utgör insiderinformation som Swedbank AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-29 13:30 CET.

Swedbank gör det möjligt för de många människorna och företagen att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 550 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se