Fem finalister och drygt 900 tävlande i Swedbank rivstart

Av 912 anmälda bidrag är nu fem finalister i tävlingen Swedbank rivstart utsedda. Dessa företagare gör allt från att tillverka barnprodukter, sälja menskoppar, energibesparande lösningar för kylskåp och frysar, hyra ut fritidskläder samt erbjuda verktyg för att hjälpa andra företag med deras hållbarhetsstrategier. Den 26 maj möter de tävlingsjuryn och ska övertyga dem om att just deras idé om hållbar omställning är den som kan bidra till störst skillnad i samhället och därmed vinna årets upplaga av tävlingen.

För tredje gången arrangeras tävlingen Swedbank rivstart. I år är fokus på företag som står inför att genomföra en hållbar omställning och därmed bidra till att göra samhället och världen lite bättre. Det kom in 912 bidrag från hela Sverige och en urvalsjury har nu valt ut de fem som går till final 26 maj.

-Vi i urvalsjuryn hade många innovativa och framåtriktade idéer att ta ställning till. Jag är imponerad av vilken vilja och kraft till hållbar förändring som finns bland företagare i Sverige, så att bara få välja ut fem av dem var en utmaning, säger Fredrik Nilzén, hållbarhetschef på Swedbank och ordförande i urvalsjuryn.

Kreativa idéer som svar på många av våra hållbarhetsutmaningar

De fem finalisterna har olika infallsvinklar på hållbar omställning. Några av dem gör en omställning av sin affärsmodell medan några av dem har produkter och tjänster som hjälper andra företag eller en hel bransch att ställa om i sina verksamheter. Finalisterna erbjuder allt från energibesparande lösningar för kylskåp, frysar och aircon, uthyrning av fritidskläder till försäljning av menskoppar, verktyg för att hjälpa andra företag med deras hållbarhetsstrategier samt tillverkar barnprodukter.

På finaldagen får dessa fem företag presentera sina idéer för juryn som ska fördela prissumman mellan dem. Utöver det har en av dem även chansen att vinna Folkets röst som alla i Sverige har möjlighet att delta i.

Amelia Adamo leder finalen som visas den 26 maj kl. 19.00 via swedbank.se/rivstart. Programmet präglas av inspirerande företagare, hållbarhet och entreprenörskap. Huvudrollen har dock de fem finalisterna och i programmet får vi följa deras väg till prispallen.

- Det är fantastiskt att vi fått in strax över 900 bidrag från företagare runt om i landet som vill göra en hållbar omställning. Jag ser fram mot att snart möta de fem finalisterna som valts ut av urvalsjuryn, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef Swedbank.

Jessica Wiman, projektledare Swedbank rivstart, tel. +46 76 148 95 04

Amanda Billner, presskommunikatör, tel. +46 73 045 11 68

Fem finalister i Swedbank rivstart 2021

• CoolSaver

Erbjuder en energibesparingslösning för kyl, frys och aircon som kan bidra till minskat servicebehov samt ökad hållbarhet på mat och växter.

• MonthlyCup AB

Företagets menskoppar ger kvinnor över hela världen möjlighet att använda färre engångsprodukter som både belastar miljön och den egna plånboken.

• Nordic Crown

Erbjuder funktionella barnvagnar och barnprodukter, med en strävan mot låg klimatpåverkan och som även ska kunna återvinnas i ett cirkulärt produktflöde.

• Outdoor Buddies AB

Hyr ut kläder och utrustning till friluftsliv för minskade inköp av friluftsprodukter som används vid enstaka tillfällen. Ger fler möjlighet till naturupplevelser.

• Pure Act AB

Erbjuder ett enkelt, tids- och kostnadseffektivt verktyg som kan hjälpa företag att strukturera sitt hållbarhetsarbete och bygga en hållbarhetsstrategi.

Det här är Swedbank rivstart

• Tävlingsperiod: 22 mars – 2 maj 2021

• Urvalsjury väljer fem finalister
  • Finalen sänds den 26 maj 2021, kl. 19.00 via swedbank.se/rivstart
    • Finalisterna pitchar sina idéer inför en jury med erfarenhet av och insikt i entreprenörskap, hållbarhet och innovation.
    • Pris: Alla finalisterna får ett skräddarsytt affärsutvecklingsprogram. Dessutom tävlar de om prispengar som juryn fördelar på följande sätt:
      • Förstaplats: 500 000 kronor
      • Andraplats: 250 000 kronor
      • Tredjeplats: 200 000 kronor
      • Fjärde plats: 150 000 kronor
      • Femte plats: 150 000 kronor
      • Folkets röst: Allmänheten får rösta på de fem finalisterna och en av dem kommer vinna Folkets röst och en prissumma på 250 000 kronor. Röstningsperiod: 18–26 maj 2021.

Swedbank rivstart har anordnats två gånger tidigare, 2017 och 2019. Fokus var på entreprenörer med starka affärsidéer och en vilja att göra samhället vi bor i och världen lite bättre. Bidragen bedömdes utifrån affärspotential och om idén skulle kunna bidra till ett bättre samhälle. Det utsågs tio vinnare per tillfälle som fick stöd för att förverkliga sina affärsidéer. De allra flesta är idag aktiva företagare som utvecklar sina idéer och verksamheter vidare.

Statistik om årets bidrag i Swedbank rivstart

• Totalt har 912 företag från hela landet anmält sig till Swedbank rivstart.

• Fördelningen mellan kvinnor och män: 43 procent av bidragen lämnades in av kvinnor och 56 procent av män. För 1 procent av bidragen har kön ej uppgetts.

Jurymedlemmarna

Alexander Pärleros

Alexander är entreprenören som bland annat driver Framgångspodden och Framgångsakademin, som är Nordens största plattformar för entreprenörskap och personlig utveckling. Han har tillägnat sitt liv till att så många som möjligt ska frigöra sin fulla potential.

Deqa Abukar

Deqa är entreprenören som brinner för ett mer jämlikt samhälle. Deqa var med att grunda den ideella organisationen Bling Startup, som vill bidra till att bredda basen med entreprenörer i Sverige.

Lisen Bratt Fredricson

Lisen är en framgångsrik ryttare som sadlade om till entreprenör inom ridsporten. Lisen driver idag Grevlundagården tillsammans med maken Peder Fredricson, en av världens bästa hoppryttare.

Kajsa Leander

Kajsa var en av Sveriges tidigaste IT-entreprenörer som redan 1997 var med och grundade internetbokhandeln Bokus. Idag driver Kajsa ekologisk äppelodling och musteri på Berga Bruk.

Noel Abdayem

Noel är tandläkaren som startade The Humble Co 2013, som en reaktion mot att plasttandborstar starkt bidrar till att hav och stränder är så nedskräpade. Han tog då fram en miljövänlig bambutandborste.

Paul Svensson

Paul har sedan mitten på 1990-talet arbetat som kökschef på bland annat restaurangerna F12 och Bon Lloc. Han har lett TV-programmen Matakuten och Maträddarna. Paul brinner för att minska matsvinnet och vill inspirera till att mat från växtriket ska få ta större plats på tallriken.

Peter Carlsson

Peter är vd och grundare av Northvolt AB, som tillverkar litiumbatterier för elbilar och för lagring av energi. Peter är övertygad att företagen och dess strategier för att bli klimatneutrala är viktiga spelare i den hållbara omställning som måste till, inte minst inom fordonsindustrin.

Richard Båge

Richard Båge är entreprenören och investerare som bland annat varit med och grundat Insplanet och Mediaplanet. Richard är koncernchef för Mediaplanetgruppen som är marknadsledande och prisbelönt inom innehållsmarknadsföring. Han ingick i juryn för Swedbank rivstart 2017.

Jens Henriksson

Vd och koncernchef för Swedbank. Som vd på Swedbank driver Jens de frågor som alltid varit viktiga i bankens 200-åriga historia: att bidra till ett bättre samhälle för människor och företag.

Läs mer om jurymedlemmarna på www.swedbank.se/rivstart

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 159 kontor i Sverige och 82 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina.  Läs mer på www.swedbank.se

Citat

Vi i urvalsjuryn hade många innovativa och framåtriktade idéer att ta ställning till. Jag är imponerad av vilken vilja och kraft till hållbar förändring som finns bland företagare i Sverige, så att bara få välja ut fem av dem var en utmaning.
Fredrik Nilzén, hållbarhetschef på Swedbank och ordförande i urvalsjuryn.