Fler företagare än anställda planerar för deltidspension

Drygt varannan egenföretagare över 55 år planerar att fortsätta arbeta deltid efter att de gått i pension. Motsvarande andel bland anställda är en fjärdedel. Samtidigt planerar fyra av tio anställda att gå i pension på heltid, medan endast en av fyra företagare gav samma svar. Det visare en undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Swedbank och sparbankerna.

-Hälften av företagarna planerar att gå i pension när de är 65 år eller yngre, vilket är linje med vad anställda uppger. Oavsett anställningsform är det viktigt att komma ihåg att det är tidigast från 63 år som man kan ta ut allmän pension, en gräns som dessutom successivt kommer att höjas, säger Jörgen Kennemar, senioranalytiker på Swedbank.

Företagare är mer benägna att deltidsarbeta som pensionärer

Att kombinera livet som pensionär med arbete är det betydligt fler företagare som kan tänka sig än anställda. Medan drygt varannan egenföretagare över 55 år planerar att fortsätta arbeta deltid efter att de gått i pension uppger endast en fjärdedel av de anställda samma svar. Samtidigt svarade fyra av tio anställda att de vill gå i heltidspension. Motsvarande andel bland företagare är en av tio.

- Det kan finnas flera förklaringar till detta. En är att företagare trivs mer med sitt arbete men även att de har större möjlighet att påverka hur mycket och när de arbetar. Att äldre anställda upplever sig bli åsidosatta kan bidra till att anställda i högre grad än företagare väljer att gå i heltidspension. Däremot verkar inte sämre ekonomi vara ett skäl för egenföretagare arbetar vidare, säger Jörgen Kennemar.

Företagare är mindre oroliga för sin ekonomi

Det är mindre vanligt att egenföretagare är oroliga för att pensionen inte ska räcka till. Var tredje företagare uppger sig vara oroliga jämfört med varannan anställd. Även förväntningarna om köpkraften som pensionär skiljer sig åt. Drygt sex av tio företagare räknar med att de kommer ha råd med saker som de tänker göra som pensionär medan fyra av tio anställda gav samma svar.

Företagare har även bättre kunskap om pensionssystemet än anställda. Sju av tio företagare uppger att de vet hur mycket de kommer att få ut i pension jämfört med knappt sex av tio anställda.

Det kan förklaras med att företagare själva måste ansvara för sin pension genom att ta ut en rimlig lön eller överskott från företaget men också spara till sin tjänstepension. För att få maximal insättning till den allmänna pensionen behöver man ta ut en lön på 47 717 kronor per månad (2022). För tjänstepensionen rekommenderas ett eget sparande kring 4,5 - 6 procent av lönen och 30 procent av det som överstiger 44 375 kronor per månad (2022).

- Med kunskap kan man skapa en ökad förutsägbarhet kring pensionen och sin privatekonomi, vilket i sin tur ger större möjligheter att agera för att öka den ekonomiska tryggheten som pensionär, säger Jörgen Kennemar.

Kantar-Sifo undersökningen gjordes under november 2021 och omfattar 1 900 personer i ålder 55–65 år.

Se bifogad pdf för tips och tabeller.

För mer information:

Jörgen Kennemar, seniorekonom och analytiker, Swedbank, +46 70 643 83

www.swedbank.se/foretagande

Amanda Billner, presskommunikatör Swedbank, +46 73 045 11 68

www.swedbank.se/foretagstips

Swedbank och Sparbankerna ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Det finns idag 58 Sparbanker i Sverige som är medlemmar i Sparbankernas Riksförbund. Sparbankerna har ca. 190 kontor och ca. 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia av samarbete. Swedbank är den ledande banken på sina hemmamarknader Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 153 kontor i Sverige och 80 kontor i de baltiska länderna. Swedbankkoncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se

Hälften av företagarna planerar att gå i pension när de är 65 år eller yngre, vilket är linje med vad anställda uppger. Oavsett anställningsform är det viktigt att komma ihåg att det är tidigast från 63 år som man kan ta ut allmän pension, en gräns som dessutom successivt kommer att höjas.
Jörgen Kennemar, senioranalytiker på Swedbank