Fler höjningar av styrräntan väntar – kanske redan i sommar

Riksbanken underskattar inflationen och fler höjningar av styrräntan är att vänta, kanske redan i sommar. Det förutser Swedbanks makroekonomer som räknar med att styrräntan kommer vara 1,75 procent i början av nästa år. Därmed revideras även prognosen för den rörliga bolåneräntan upp något. Det framgår av Swedbanks ränteblad.

Riksbanken höjde som väntat styrräntan med 50 punkter till 0,75 procent förra veckan och signalerade samtidigt att fler höjningar är att vänta i närtid.

─ Vi bedömer att Riksbanken fortsätter att underskatta inflationen, och att styrräntan höjs med 50 punkter i september, alternativt att de klämmer in en höjning med 25 punkter redan under sommaren. Detta följs av 25 punkters höjningar vid varje efterföljande möte fram till februari nästa år, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.

Swedbanks prognoserade höjningar innebär att styrräntan kommer vara 1,75 procent i början av nästa år. Fram till dess väntas svenska korträntor stiga snabbt.

─ Riksbankens framfart gör att vi reviderar upp vår prognos för de rörliga bolåneräntorna något. Vi räknar med att den rörliga räntan når 3,1 procent redan i december. Det innebär att räntan mer än fördubblas under loppet av det här året, säger Anderas Wallström.

De bundna bolåneräntorna har redan stigit påtagligt, och Swedbank bedömer att räntorna planar ut på ungefär dagens nivåer då utsikterna för global inflation och tillväxt dämpas.

Läs hela analysen i den bifogade rapporten Räntebladet (pdf).

Kontakt:
Andreas Wallström, prognoschef Swedbank, +46 722 292007
Ralf Bagner, pressansvarig, +46 730 421649

Swedbank ger de många människorna och företagen möjlighet att skapa en bättre framtid. Vår vision är ett samhälle som är ekonomiskt sunt och hållbart. Swedbank är den ledande banken med över 7 miljoner privatkunder och 600 000 företagskunder på våra fyra hemmamarknader Estland, Lettland, Litauen och Sverige. Koncernen är också verksam i övriga Norden, USA och Kina. Tillsammans gör vi ditt finansiella liv enklare. Läs mer på: www.swedbank.se