• Swedbank/

Förändring av aktiefördelningen i Swedbank med anledning av omvandling av preferensaktier till stamaktier

Aktiefördelningen i Swedbank AB (”Swedbank”) har förändrats med anledning av att ägare till preferensaktier under augusti månad 2011 har begärt omvandling av sammanlagt 12 864 125 preferensaktier till stamaktier i enlighet med omvandlingsförbehållet i Swedbanks bolagsordning.

Efter omvandlingen uppgår antalet stamaktier till 965 190 117, antalet preferensaktier till 194 400 060 och antalet C-aktier till 1 500 000. Det totala antalet aktier och röster är oförändrat och uppgår till 1 161 090 177. Omvandlingen har anmälts för registrering hos Bolagsverket och beräknas vara verkställd genom registrering hos Euroclear Sweden AB omkring den 6 september 2011.

Enligt omvandlingsförbehållet har ägare till preferensaktie rätt att under februari och augusti månad varje år, från och med augusti 2009 till och med februari 2013, begära att ägarens hela innehav av preferensaktier omvandlas till stamaktier. Under månaden närmast efter den månad i vilken årsstämma hålls år 2013 kommer obligatorisk omvandling av samtliga kvarvarande preferensaktier till stamaktier att ske, dock tidigast dagen efter avstämningsdagen för utdelning som kan ha beslutats vid årsstämman.

Per den 1 september 2011 innehade Swedbank återköpta ej makulerade aktier om totalt 49 842 001 stamaktier, 3 013 572 preferensaktier och 1 500 000 C-aktier.

För ytterligare information:
Johannes Rudbeck, chef Investor Relations, Swedbank, tfn: 070-582 56 56
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95

Swedbank främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Vår vision är att stå för hållbar tillväxt “Beyond Financial Growth.” Som en ledande bank på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen erbjuder vi ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har ca 9,4 miljoner privatkunder och ca 650 000 företagskunder med 321 kontor i Sverige och över 200 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i Norden, USA, Kina, Ryssland och Ukraina. Den 30 juni 2011 uppgick balansomslutningen till 1 758 miljarder kronor. Läs mer på www.swedbank.se