• Swedbank/

Förändring av aktiefördelningen i Swedbank med anledning av omvandling av preferensaktier till stamaktier

Aktiefördelningen i Swedbank AB (”Swedbank”) har förändrats med anledning av att ägare till preferensaktier under februari månad 2011 har begärt omvandling av sammanlagt 2 553 preferensaktier till stamaktier i enlighet med omvandlingsförbehållet i Swedbanks bolagsordning.

Efter omvandlingen uppgår antalet stamaktier till 952 325 992 och antalet preferensaktier till 207 264 185. Det totala antalet aktier och röster är oförändrat och uppgår till 1 159 590 177. Omvandlingen har anmälts för registrering hos Bolagsverket och beräknas vara verkställd genom registrering hos Euroclear Sweden AB omkring den 3 mars 2011. Enligt omvandlingsförbehållet har ägare till preferensaktie rätt att under februari och augusti månad varje år, från och med augusti 2009 till och med februari 2013, begära att ägarens hela innehav av preferensaktier omvandlas till stamaktier. Under månaden närmast efter den månad i vilken årsstämma hålls år 2013 kommer obligatorisk omvandling av samtliga kvarvarande preferensaktier till stamaktier att ske, dock tidigast dagen efter avstämningsdagen för utdelning som kan ha beslutats vid årsstämman. För ytterligare information: Johannes Rudbeck, chef Investor Relations, Swedbank, tfn: 070-582 56 56 Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95