Försäljningen av resor börjar långsamt öka igen

Flygbolag och resebyråer har haft en svagt stigande försäljning under de senaste veckorna. Hotell och restauranger märker också av en fortsatt positiv trend, visar Swedbanks kortstatistik.

Konsumtionen i Sverige ökade under förra veckan med 7,6 procent jämfört med motsvarande vecka 2020. Det visar statistik för veckan som avslutades 22 maj. Statistiken tas fram av Swedbank Makro utifrån korttransaktioner inom Swedbank Pay, som hanterar över hälften av alla korttransaktioner i Sverige.

Tjänstekonsumtionen har fortsatt att öka i maj. Inom hotell- och restaurangsektorn är trenden fortsatt positiv, men alltjämt betydligt lägre än normalt.

- Fortsätter smittspridningen att minska kan hotell- och restaurangbranschen se fram emot ett rejält uppsving i sommar. I fjol ökade omsättningen i branschen med 90% mellan maj och juli när smittspridningen minskade och restriktionerna lättade, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.

Flygbolag och resebyråer har sakta börjat öka sin omsättning. Även om försäljningen fortsatt ligger långt under normala nivåer har omsättningen ökat från att ha legat 93% under 2019 års nivå till att nu ligga 85% lägre. Omsättningen ökar även inom kollektivtrafiken sedan början av året.

-Vaccineringen kommer ju underlätta för människor att resa, men det lär dröja innan vi ser att försäljningen av resor kommer tillbaka till normala nivåer igen. Så även om kurvorna börjar pekar uppåt så är situationen fortsatt svår för många företag inom resebranschen, säger Andreas Wallström.

Läs mer i den bifogade rapporten Consumer Spending Observer. (PDF)

Kontakt:

Andreas Wallström, prognoschef Swedbank, tel +46 72 229 2007

Amanda Billner, presskommunikatör Swedbank, tel +46 73 045 11 68

Fortsätter smittspridningen att minska kan hotell- och restaurangbranschen se fram emot ett rejält uppsving i sommar. I fjol ökade omsättningen i branschen med 90% mellan maj och juli när smittspridningen minskade och restriktionerna lättade.
Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.