Från bönor till betong – fem hållbara företag till final

Fem finalister till Swedbanks Hållbarhetspris 2010 är utsedda. Med det nyinstiftade priset vill Swedbank bidra med att lyfta fram duktiga företag som framgångsrikt förenar hög tillväxt med ett hållbart företagande. En nyligen genomförd undersökning visar att hållbarhet är en viktig faktor för Sveriges tillväxtföretag* och de flesta har hunnit en bra bit på väg.

Bland de 14 främsta företagen nominerade till Swedbanks Hållbarhetspris 2010 presenteras nu fem finalister. Beans AB, Solna Dermanord – Svensk Hudvård AB, Frillesås Ferrex Scandinavia AB, Göteborg Inrego AB, Täby UBAB Ulricehamns Betong AB, Ulricehamn – Det är fantastiskt roligt att det finns så många intressanta och innovativa hållbarhetssatsningar bland Sveriges tillväxtföretag. Swedbank arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor och som den enda miljöcertifierade börsnoterade banken i Norden är det glädjande att konstatera att man på ett framgångsrikt sätt kan kombinera hållbart företagande med hög tillväxt, säger Kjell Hedman, chef för Svensk Bankrörelse på Swedbank. Swedbank har nyligen genomfört en undersökning bland Sveriges tillväxtföretag* som visar att hållbarhet anses viktigt och att de flesta företag redan har hunnit en bra bit på väg. 86 procent av de tillfrågade företagen har en miljöpolicy och 65 procent har miljö och/eller etik som en del av sin affärsidé. Flera av företagen ser möjligheter att satsa ytterligare – 63 procent jobbar aktivt med att förbättra sitt miljöarbete. De 14 främsta nominerade företagen har granskats av IVL Svenska Miljöinstitutet och utifrån denna granskning har de fem finalisterna valts ut. Vinnaren utses av en jury och koras i samband med Swedbanks Hållbarhetskväll på Moderna Muséet i Stockholm den 25 mars 2010. Juryn består av Kjell Hedman (ordförande), chef för Svensk bankrörelse Swedbank, Svante Axelsson, generalsekreterare Svenska Naturskyddsföreningen, Antonia Gibson, CSR-ansvarig Swedbank, Filippa Bergin, Advisor Social Corporate Governance and CSR och Lasse Gustavsson, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF. Priset är en resa till Shanghai i maj 2010 som bland annat bjuder på Världsutställningen World Expo. Swedbank miljökompenserar naturligtvis för resan. Mer information, besök www.swedbank.se/hallbarhetspriset * Samtliga 2009 års DI Gasellföretag Mer information om undersökningen, besök www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,3105,331728,00.html För ytterligare information: Antonia Gibson, CSR-ansvarig, Swedbank, tfn: 073-093 27 71 Roland Svenson, Event Manager, Swedbank, tfn: 08-585 920 74, 070-528 32 13, e-post: roland.svenson@swedbank.se Om finalisterna Beans AB, Solna Företaget Beans är övertygade om att det går att leverera gott ansvarsfullt kaffe till arbetsplatser och har därför skapat ett koncept som heter ”Ett smakfullt engagemang”. Varje år beräknar och kompenserar företagets direkta och indirekta koldioxidpåverkan. Företaget har tydliga mål för hur påverkan ska minskas och nytt för i år är att de även kompenserar för den el som kaffemaskinerna förbrukar. Kontakt: Rune Bergo, tfn: 070-585 21 50, e-post: rune.bergo@beans.se Dermanord – Svensk Hudvård AB, Frillesås Grunden och drivkraften bakom det svenska hudvårdsvarumärket Dermanord är vetskapen om hur innehållet i hudvårdsprodukter påverkar oss och vår miljö. Istället för till exempel mineralolja som är skadligt för såväl djur, natur och människor används olika förnyelsebara växtoljor i produkterna. För Dermanord är det en självklarhet att använda biologiskt nedbrytbara ingredienser och råvaror som är ekologiskt odlade. Företagets mål är att ha helt naturliga produkter med 100 procent ekologiskt innehåll. Kontakt: Maria Åkerberg, tfn: 0340-27 00 00, e-post: maria@dermanord.se Ferrex Scandinavia AB, Göteborg Stålleverantören Ferrex har flera långsiktiga mål, där ett av dem är att sedan starten 1980 värna om sina anställda genom hälsoprogram med regelbunden träning och kunskap om den egna hälsan. Det har gjort Ferrex till ett företag med ytterst få frånvarodagar. En frisk person ger en långsiktig trogen anställd och Ferrex strävar efter att deras medarbetare ska känna sig delaktiga som om det vore ett eget bolag. Att ha målet att aldrig behöva säga upp sin personal är hållbarhet för Ferrex. Kontakt: Ulf Zeidler, tfn: 031-746 42 03, e-post: ulf.zeidler@ferrex.se Inrego AB, Täby Företaget Inregos mission är att minimera använd IT-utrustnings påverkan på miljön. 80 procent av en dators totala energiförbrukning går åt vid tillverkningen och därför försöker Inrego återanvända så mycket begagnad IT-utrustning som möjligt istället för att återvinna den. Detta med syftet att förlänga en redan gjord energiinvestering och minska uttaget av ändliga resurser. Inrego avlastar sina kunder från administration och logistik samtidigt som de gör dem till miljöhjältar. Kontakt: Erik Pettersson, tfn: 08-501 090 28, e-post: erik.pettersson@inrego.se UBAB Ulricehamns Betong AB, Ulricehamn UBAB Ulricehamns Betong visar på ett innovativt och hållbart företagstänk när de till exempel väljer att värma upp stora delar av sina lokaler genom att låta betongen som produceras härda och avge värme inomhus. De också påbörjat arbetet med att skapa ett ”UBAB-way” där syftet bland annat är att hitta och minimera alla former av slöserier. Kontakt: Fredrik Gustafson, tfn: 0321-24 00 00, e-post: fredrik@ubab.com