Fyra av tio vill flytta – men många har inte råd

Fyra av tio skulle vilja flytta, bland unga vuxna mellan 18 och 34 år vill över hälften byta bostad. Men många har svårt att hitta ett boende som motsvarar vad de är villiga att betala. Det framgår av en undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Swedbank och sparbankerna.

Många upplever svårigheter på bostadsmarknaden, bland unga vuxna mellan 18 och 34 år är det så många som en tredjede¹. Svårigheterna leder till att många exempelvis inte kan byta till ett större boende fast de egentligen skulle behöva det.

- Det finns många negativa effekter av att inte kunna flytta när man behöver, både för den enskilda och för     samhället. Unga vuxna tvingas bo kvar hemma, sammanboende kan inte skiljas och många kan inte flytta till orter där det finns jobb eller utbildning, säger Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Fyra av tio har svårt att hitta en bostad som motsvarar vad man är villig att betala

Fyra av tio som vill flytta har svårt att hitta ett boende som motsvarar vad man är villig att betala. Många, särskilt yngre, uppger också att de saknar kontantinsats eller inte får lån som ett hinder för att flytta. Även svårigheter att hitta en hyresbostad står i vägen för mångas flyttplaner.

- På många ställen är det svårt att snabbt få ett hyreskontrakt. Samtidigt gör dagens höga bostadspriser det svårt för många att köpa en bostad. Är man ung kan det vara extra tufft eftersom yngre sällan har en vinst från tidigare bostadsförsäljning som kan användas som kontantinsats, säger Arturo Arques.

Många vill flytta för att bo större eller för att få ihop livspusslet

De vanligaste drivkrafterna till att vilja flytta är att man vill ha en större bostad, högre standard eller bättre läge. Men det finns även andra orsaker till att många överväger att se sig om efter nytt boende. Två av tio vill flytta för att lättare få ihop livspusslet med mindre stress, i Stockholm vill en fjärdedel flytta av den anledningen.

För mer information:

Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62                                                                               www.swedbank.se/arturosblogg

Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38                                                                  www.swedbank.se/privatekonomi

www.swedbank.se/framtid

Återblick från Swedbank och sparbankernaI samband med att Swedbank och sparbanksidén firar 200 år har Swedbank tillsammans med Kantar Sifo tittat igenom undersökningar från förr och ställt liknande frågor till hushållen idag.I en undersökning som Sifo gjorde från 1957-1958 uppgav 10-15 procent av de tillfrågade att de upplevde svårigheter på bostadsmarknaden. 2020 uppger 21 procent att de upplever svårigheter på bostadsmarknaden, bland 18-34-åringarna är det så många som 34 procent som upplever problem på bostadsmarknaden.I en Sifo-undersökning från 1957-1958 svarade 36 procent att livskvaliteten är bättre på landsbygden/ i mindre samhällen. 29 procent ansåg att livskvaliteten är bättre i små och mellanstora städer. 2020 uppger 33 procent att livskvaliteten är bättre på landsbygden medan 28 procent tycker att livskvaliteten är bättre i små och mellanstora städer. År 2020 uppger 10 procent att de tycker att livskvaliteten är bättre i större städer.

Tips till bostadsköparen från Swedbank och sparbankerna
  • Var ute i god tid. Framförhållning och god planering är nyckeln till en lyckad bostadsaffär.
  • Se till att ha ett lånelöfte klart. Det gör att du kan agera snabbare när du väl hittar ditt drömboende.
  • Jämför mäklare och slutpriser. Kolla med andra mäklare och jämför slutpriser på andra objekt i samma område du är intresserad av. Kolla också upp att mäklaren är registrerad hos Fastighetsmäklarinspektionen (www.fmi.se).
  • Fokusera på rätt saker. Lita gärna på första intrycket. Men låt dig inte luras av en ny spis eller fula tapeter. Fokusera istället på det som inte går att ändra på t.ex. planlösning, läget och utsikten.
  • Undersökningsplikt. När du köper hus har du stor undersökningsplikt. Undersökningsplikten finns inte inskriven i bostadsrättslagen, men det är ändå viktigt att du undersöker bostadsrätten noga. Du kan aldrig få ersättning av säljaren för saker du skulle upptäckt om du undersökt bostadsrätten noga innan du köpte den.
  • Kontrollmät. Mäklaren gör sällan eller aldrig några mätningar av bostadens storlek, de använder uppgifter från säljaren. Vill du vara säker på lägenhetens storlek kan du kontrollmäta själv. På www.sis.se kan du hämta foldern ”Så mäter du din bostad” och på Sveriges byggingenjörers riksförbund, www.bygging.se, finns listor på besiktningsmän. Det är den sista mätningen man känner till som gäller - skulle man göra en ny mätning av bostadsrätt och den visar sig vara mindre än vad som uppges gäller även det.
  • Kontakta styrelsen. Fråga styrelsen om det är några stora renoveringar på gång, till exempel stambyte, det kan nämligen påverka månadsavgiften.
  • Läs stadgarna. Läs gärna föreningens stadgar. Det ger en bra bild över vilka regler som gäller i föreningen.
  • Läs årsredovisningen. Årsredovisningen innehåller viktig information om förvaltningen, föreningens ekonomi och viktiga händelser under året. Ta hjälp av någon om du har svårt att förstå vad som står i årsredovisningen.
  • Anmäl intresse. Hittar du en bostad du gillar så anmäl ditt intresse till mäklaren direkt. Även om du inte vill lägga ett förhandsbud så kan mäklaren kontakta dig om någon annan vill köpa före visningen.

¹Undersökningen genomfördes i oktober 2020, 3 043 personer i åldern 18-65 år deltog.

Swedbank och Sparbankerna främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Det finns idag 60 sparbanker i Sverige varav fem är delägda av Swedbank. Sparbankerna har drygt 200 kontor och över 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia och har sedan länge ett samarbete som vilar på kommersiell grund. Swedbank är den ledande banken på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen och erbjuder ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 160 kontor i Sverige och 92 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se