Global och svensk konjunktur: Krishanteringen avgör tillväxtutsikterna

Världsekonomin har sedan vår aprilprognos präglats av svagare aktivitet, samtidigt som krisen i euroområdet fortsätter att skapa oro. Därmed reviderar vi ned den globala tillväxtprognosen för 2012 och 2013 till 3,0 % och 3,1 %, från 3,1 % och 3,4 % i april. Givet att vårt hanka-sig-fram-scenario realiseras – vilket vi tillskriver en sannolikhet på 60 % – stiger BNP-tillväxten till måttliga 3,4 % 2014. Världsekonomin fortsätter att underprestera, huvudsakligen till följd av de utmaningar beslutsfattare möter i de mer utvecklade länderna. Tillväxtekonomierna är den främsta tillväxtmotorn, men de smittas av svagare global efterfrågan och stimulansutrymmet begränsas av risken för nya överhettningstendenser.

Sannolikheten för en sämre utveckling bedömer vi till 35 %, medan en bättre utveckling endast tillmäts en sannolikhet på 5 %. Den viktigaste risken är krisen i eurozonen där den politiska processen avgör, men även hotet om en kraftfull finanspolitisk åtstramning i USA efter årsskiftet och en hårdlandning i Kina oroar.

-       Hotet om valutaunionens upplösning kräver fördjupad integration i euroområdet, och resultaten som väntas under hösten kommer att bli avgörande för krishanteringen, säger Cecilia Hermansson, Swedbanks chefekonom, och tillägger: Det finns inte längre något utrymme för långbänk!

Svensk BNP-tillväxt har överraskat positivt under första halvåret. I synnerhet nettoexporten bidrog till tillväxten, men även den inhemska efterfrågan steg över förväntan, och vi reviderar upp tillväxtprognosen för 2012 till 1,8 %, från 0,5 % i april. Arbetslösheten förblir dock hög till följd av den snabba ökningen av arbetskraften. Den stiger till början av nästa år på grund av konjunkturavmattningen och den starka kronkursen som utmanar exportindustrin. BNP förutses växa med 1,6 % 2013, och med 2,4 % 2014 i takt med att den globala ekonomin stärks.

-       Kombinationen av stark krona och svagare exportefterfrågan är ovanlig, och skapar problem för svenska exportföretag, vilket riskerar hålla uppe arbetslösheten, säger Magnus Alvesson, prognoschef på Swedbank. Vi ser behov av en mer expansiv ekonomisk politik främst genom sänkningar av reporäntan, men ser även ett finanspolitiskt utrymme för investeringar som förbättrar tillväxtutsikterna på lite längre sikt.

Även de baltiska länderna har hittills i år utvecklats starkare än förväntat, men det svagare globala klimatet leder till att vi reviderar ned BNP-tillväxten för 2013 till
3,5 % - 4,1 %, varefter den stärks 2014 till 4,3 % - 5,2 %.

För ytterligare information: Cecilia Hermansson, chefekonom, tfn 08-5859 7720
                                       Magnus Alvesson, prognoschef, tfn 08-58 59 3341