Högre el- och bensinpriser gräver djupa hål i hushållens plånböcker

Prisuppgången på el och drivmedel har ökat månadskostnaden för hushållen med flera hundra kronor i månaden. Allra mest har elkostnaderna ökat för dem som bor i södra Sverige. Om de högre elpriserna består kan månadskostnaden för en småbarnsfamilj som bor i ett större småhus i Skåne öka med 1 600 kronor i snitt per månad jämfört med i januari. Det visar beräkningar från Swedbank och sparbankerna.

Elpriserna och priset på bensin och diesel har stigit kraftigt på senare tid, och det börjar nu märkas i hushållens plånböcker.

De ökade elpriserna slår olika hårt beroende på var du bor och hur du bor. Bor du i ett stort hus med direktverkande el i Malmö drabbas du betydligt mer än om du bor i ett nytt energisnålt hus i Luleå med bergvärmepump, säger Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.

Rörligt elpris billigast över tid – men kan variera kraftigt på kort sikt
Elmarknaden har vissa likheter med bolånemarknaden. Historiskt har det visat sig vara billigare över tid med rörligt elpris. Men till skillnad från bolånen med rörlig ränta varierar det rörliga elpriset betydligt mer än den rörliga räntan på bolån.

Som elkonsument bör du resonera på liknande sätt som för bolån. Rörligt pris är bra för dem med goda marginaler i sin ekonomi och som inte oroas av svängningar med temporärt högre priser. Har du små marginaler i din ekonomi och vill veta vad din boendekostnad blir varje månad är ett fast elpris att föredra, säger Arturo Arques.

Minskad bilkörning bra för plånboken och miljön – för de som kan
Sedan årsskiftet har dieselpriset stigit med 34 procent och bensinpriset med 25 procent. För den som exempelvis kör en Volvo V90 D4 (diesel) och kör 2 000 mil per år har månadskostnaden ökat med 600 kronor. Vill man ha oförändrade bränslekostnader jämfört med januari behöver man minska sin bilkörning med 42 mil i månaden. Elbilsägarna påverkas av de högre elpriserna, men har inte drabbats lika hårt ekonomiskt som de som kör bensin- och dieselbilar.

Med dagens drivmedelspriser har det blivit mycket dyrare att köra bil. Vill man slippa djupa hål i plånboken finns två alternativ - sälja bilen eller minska bilkörningen rejält. Det är inte möjligt för alla, men för dem som kan och vill så är det bra för både miljön och plånboken. Elbil är också ett mycket bra alternativ för den som har ett boende med laddningsmöjligheter, säger Arturo Arques.

För tips kring hur man kan sänka el- och bränselkostnaderna och för fakta om elpriset, se bifogat pressmeddelande (pdf) samt den bifogade rapporten (pdf).

För mer information:
Arturo Arques, privatekonom, tfn 072-242 99 62
Madelén Falkenhäll, senioranalytiker, tfn 076-790 16 38

Ralf Bagner, presskommunikatör, tel 073-042 16 49

Swedbank och Sparbankerna främjar en sund och hållbar ekonomi för de många människorna, hushållen och företagen. Det finns idag 60 sparbanker i Sverige varav fem är delägda av Swedbank. Sparbankerna har drygt 200 kontor och över 2 miljoner privat- och företagskunder. Sparbankerna och Swedbank har en lång gemensam historia och har sedan länge ett samarbete som vilar på kommersiell grund. Swedbank är den ledande banken på hemmamarknaderna Sverige, Estland, Lettland och Litauen och erbjuder ett brett utbud av finansiella tjänster och produkter. Swedbank har drygt 7 miljoner privatkunder och ca 600 000 företags- och organisationskunder med 153 kontor i Sverige och 80 kontor i de baltiska länderna. Koncernen har även verksamhet i övriga Norden, USA och Kina. Läs mer på www.sparbankerna.se och www.swedbank.se

De ökade elpriserna slår olika hårt beroende på var du bor och hur du bor.
Arturo Arques, Swedbank och sparbankernas privatekonom.